Slider

Enemmän itsetuntemusta - Ayurveda-kehotyyppini

sunnuntai 11. marraskuuta 2018

Tiesittekö, että jokaisella meistä on oma Ayurveda-kehotyyppi. Ayurvedassa on viisi elementtiä, eetteri, ilma, tuli, vesi ja maa, joilla kuvaillaan kaikkia kehon ja mielen toimintoja. Kun elementit yhdistetään pareittain, josta syntyy dosha. Ayurveda-kehotyypeistä puhuttaessa käytetään termejä Vata (ilma), Pitta (tuli) ja Kapha (vesi). Meissä jokaisessa on kaikkia kolmea doshaa, mutta yksi, tai jopa kaksi, on kaikista dominoivin. Tietämällä oman Ayurvedisen kehotyypin, on mahdollista muun muassa ennaltaehkäistä sairauksia oikeiden elämäntapojen avulla sekä vähentämään stressiä rytmittämällä elämänsä oman doshan mukaiseksi. Se, millaisista asioista pidämme, mikä liikunta tuntuu mukavalta, millainen ihomme ja ruumiinrakenteemme on, millaisesta ruoasta pidämme jne., on yhteydessä kehotyyppiimme. Ja mitä paremmin ymmärrämme oman kehotyyppimme ja elämme sen tarpeiden mukaisesti, sen paremmin voimme.

Iineksen kehotuksesta innostuin tekemään tämän testin, jolla voi helposti selvittää oman Ayurveda-kehotyyppinsä. Jos aiheesta innostuu oikein kunnolla, on mahdollista konsultoida oma kehotyyppinsä ammattilaisen toteuttamana.

Oma kehotyyppini on Vata. Vatan hallitsevat elementit ovat ilma ja eetteri. Vata-tyypin peruspiirteisiin kuuluvat luovuus, valppaus,uudesta innostuminen, nopeatempoisuus ja nopeus omaksua uusi tieto. He ovat vilkkaita keskustelijoita, mutta myös taipuvaisia jopa rauhattomuuteen, malttamattomuuteen ja helposti väsymiseen. Fyysisiä piirteitä ovat muun muassa kuiva iho ja palelu, epäsäännöllinen ruoansulatus ja taipumus ummetukseen. Kun vata on tasapainoinen, hän on onnellinen, innostunut ja energinen, jolloin myös mieli on selkeä ja valpas. Jos vata on epätasapainossa, on vata usein hermostunut, pelokas, masentunut, kärsii unettomuudesta, ummetuksesta ja heikkouden tunteesta kehossa.

Vata pysyy tasapainossa, kun arkielämä on rytmitetty ja täynnä rutiineja - erityisesti unirytmi sekä ruoka-ajat tulisi pitää säännöllisinä ja arkeen on sisällytettävä paikallaan pysymistä. Liikunnan tulisi olla osa arkea ja vatalle suositeltavia liikuntalajeja ovat lempeät lajit, kuten kävely, jooga, tanssi tai esimerkiksi kevyt pyöräily ja tennis. Kosketus on vatalle tärkeää ja olisi hyvä, jos vata koskettaisi ja saisi kosketusta päivittäin rakastamiltaan henkilöiltä. Koska vata on helposti paleleva dosha, on vatalle tärkeää pysyä lämpimänä. Muun muassa tästä syystä keväät ja kevät ovat usein helpompia aikoja vatalle. Väreistä vatan tulisi käyttää lämpimiä sävyjä niin vaatteissa, kuin sisustuksessakin.

Kun vata on epätasapainossa, tulee hänestä yksinäinen, masentunut, ajatus karkailee ja unettomuus alkaa vaivaamaan. On myös tyypillistä, että vata kärsii epätasapainossa ollessaan ruokahaluttomuudesta ja ruoansulatus häiriintyy. Ensimmäinen askel vatan epätasapainon korjaamiseen on mennä nukkumaan aikaisemmin, olla laiminlyömättä aterioita ja hidastamaan tahtia. Myös meditaatio auttaa.

Koska Ayurvedassa on tarkoitus saada ihminen voimaan kokonaisvaltaisesti hyvin ja olemaan terve, on omalle kehotyypille sopivan ruokavalion noudattaminen tärkeää. Vatan on hyvä suosia raskaita ja lämmittäviä ruokia, koska vata on kuiva, viileä ja kevyt. Mauista parhaita ovat suolainen, makea ja hapan. Mausteista suositeltavia ovat kardemumma, kumina, inkivääri, kaneli, suola, neilikka, sinappi, basilika, fenkoli, oregano, salvia, timjami ja mustapippuri.

Vatan tulisi suosia makeita ja mehukkaita hedelmiä, kuten banaaneja, mangoja, avokadoa, luumuja, kiiviä jne. Vihannekset tulisi aina kypsentää ja raakoja vihanneksia välttää vatan oikukkaan ruoansulatuksen takia. Vihanneksista suositeltavia ovat parsa, punajuuri ja porkkana. Muut vihannekset tulisi paistaa oliiviöljyssä tai gheessä. Kaasua muodostavat vihannekset tulee minimoida. Viljoista vatan olisi hyvä suosia riisiä ja vehnää ja välttää mm. maissia, ruista ja tattaria. Vatan tulee myös muistaa lisätä hyviä öljyjä ruokavalioonsa pähkinöistä, oliiviöljystä ja gheestä. Maitotuotteita suositellaan vatalle.

Seuraavat piirteet tunnistin itsessäni: 
-Olen eloisa ja innokas, kun voin hyvin
-Olen usein malttamaton ja ajatukseni lähtevät helposti karkailemaan
-Luova ja avoin mieli
-Masentuneisuus, uupumus ja omiin oloihin ajautuminen, kun olen epätasapainossa enkä voi hyvin
-Väsyn helposti, varsinkin vilkkaiden päivien jälkeen
-Kärsin lähes jatkuvasti ruoansulatusongelmista
-Pidän säännöllisyydestä ja olen huomannut jo ajat sitten, että rutiinit ja säännöllisyys sopivat minulle
-Palelen todella helposti (nukun usein kesälläkin untuvapeitolla tai kunnolla pukeutuneena) ja kädet ja varpaat palelevat lähes aina
-Ihoni kuivuu helposti
-Pidän niistä mauista ja ruoista, joita suositellaan vatalle
-Pidän raskaasta, suolaisesta tai makeasta ruoasta (ja mm. hapankaalista!)
-Olen aina viehättynyt enemmän lämpimistä sävyistä

Vata-kehotyypistä lukiessani en yhtään yllättynyt, että se on minun dominoivin kehotyyppi. Vastaan tuli kyllä muutamia ristiriitoja. Muun muassa vata-kehotyyppien sanotaan olevan usein hoikkarakenteisia ja siroja, mutta oma ruumiinrakenteeni on täysin päinvastainen. Lisäksi vatalle suositellaan vehnä- ja maitotuotteita, mutta minulle ne eivät oikein sovi ja ruoansulatukseni voi paremmin, jos vältän niitä.

Oli todella mielenkiintoista testata oma Ayurveda-kehotyyppi ja tämän myötä aloin hieman innostumaan kokonaisvaltaisemmasta konsultaatiosta. Varsinkin suoliston hyvinvoinnin suhteen. Jos joku teistä on perehtynyt aiheeseen enemmän tai käynyt konsultaatiossa, kuulen mielelläni kokemuksistanne!

Mitä ajatuksia tämä aihe herätti teissä? Uskotteko lainkaan tällaisiin asioihin ja oletteko testanneet oman kehotyyppinne?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

kiitos kommentista!

Kaikki asialliset kommentit julkaistaan.

Theme Designed By Hello Manhattan

Copyright

Copyright Mikaela Koskela