Ei hymyilytä

sunnuntai 8. maaliskuuta 2020

Kaupallinen yhteistyö Plan International Suomi

Tänään naistenpäivänä kävellessäni pitkin Helsingin katuja liikkeiden ja kahviloiden edustalla vilisi kehotuksia. "Muista naistenpäivän kukat". "Kuohuviini ja leivos 10 euroa". "Meiltä naistenpäivän kukat ja suklaat". Entä jos en toivo naistenpäivänä kukkia ja suklaata tai halua olla stereotyyppinen nainen, joka juo sunnuntaisin kuohuviiniä ja syö leivoksia tyttökavereiden kanssa? Entä jos haluan mieluummin tasa-arvoa ja naisten ja miesten välisiin epäkohtiin puuttumista? Tämän takia tänään minua #eihymyilytä.
Plan kampanjoi jälleen tyttöihin ja naisiin kohdistuvia epäkohtia vastaan #eihymyilytä -kampanjalla, jonka tarkoitus on nostaa esiin tyttöjen ja naisten kohtaama epätasa-arvo. Edelleen erityisesti kehittyvissä maissa on räikeät erot tyttöjen ja poikien välisissä oikeuksissa. Edelleen jossakin on normaalia, ettei tyttölapsi pääse kouluun, tytön sukupuolielimet silvotaan tai tytöstä tulee tahtomattaan vaimo alaikäisenä.

Edelleen naisille maksetaan yhtä hyvästä työnteosta vähemmän palkkaa, kuin miehille. Edelleen on olettamus, että nainen jää vauvan kanssa kotiin ja siirtyy sivuun työelämästä. Edelleen koetaan poikkeukselliseksi, jos nainen tienaa kotitaloudessa miestä enemmän. Edelleen naisen valitseminen johtotehtävään on aihe, josta uutisoidaan sukupuolikärjellä. Edelleen on vahvoja stereotypioita siitä, millainen naisen kuuluu olla ja mitä nainen voi tehdä. Tyttöihin ja naisiin kohdistuvat epäkohdat ja epätasa-arvo ei ole vain kehitysmaiden ongelma, vaan yhtä lailla tämä vallitsee edelleen myös länsimaissa. Tästä syystä  Plan kannustaa kaikkia jakamaan oman hymyilemättömän kuvan sosiaalisessa mediassa #eihymyilytä-tunnisteella sekä @plansuomi-merkinnällä ja ottamaan tällä tavalla kantaa tyttöjen ja naisten kohtaamaan epätasa-arvoon. Kampanja kestää tasa-arvon päivään, 19.3. saakka.


idnosto
#eihymyilytä -kampanjassa keskiössä on valokuvat ja viesti, joka syntyy ilman hymyä. Plan julkaisi tällä viikolla Podcast-jakson, jossa Plan International Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen, valokuvaaja Meeri Koutaniemi ja Suomen valokuvataiteen museon kokoelma-amanuenssi Sofia Lahti keskustelee aiheesta minkälainen valta ja voima valokuvilla voi olla tyttöjen oikeuksien edistämisessä?

Podcast-jaksosta mieleen jäi erityisesti se, miten naiset on totuttu kuvaamaan - hymyilevinä ja pehmeinä. Hymyilevä nainen on myös kaupallinen ja tekee markkinoinnissa tuotteesta helposti lähestyttävän. Siitä lähtien, kun kameran lyhyempi valotusaika alkoi mahdollistamaan liikkeen, on naiset usein kuvattu sellaisina, joina ne halutaan nähdä. Naisten ja tyttöjen ei kuulu olla kuvissa kovia ja vakavia, vaan kauniita ja hymyileviä. Ehkä äidillisinä tai nuorina ja viattomina. Jakso laittoi minut pitkäksi aikaa miettimään sitä, kuinka suuri vaikutus kuvalla on. Onko suurempi voima valokuvalla hädän keskeltä vai hymytön kuva tytöstä tai naisesta, jolla on voimaa ja keinoja vaikuttaa tasa-arvoisempaan tulevaisuuteen? En tiedä tähän vastausta, mutta molemmilla kuvilla on suuri, pysäyttävä voima.

Podcast-jakson voit kuunnella #eihymyilytä -kampanjasivulta.

Voit edistää näiden epäkohtien ja epätasa-arvon poistumista osallistumalla somessa sukupuolesta riippumatta omalla kuvalla #eihymyilytä -kampanjaan. Toinen hyvä tapa tukea tyttöjen oikeuksia ja olla tyttöjen puolella, on ryhtyä kuukausilahjoituksella Planin Tyttösponssiksi. ❤️

Ihnanaa ja ennen kaikkea tasa-arvoista naistepäivää ihan jokaiselle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Kaikki asialliset kommentit julkaistaan.

Theme Designed By Hello Manhattan

Copyright

Copyright Mikaela Koskela