Slider

Treeni ja hyvinvointi Q&A 2/2

maanantai 8. huhtikuuta 2019

Moikka! Amsterdam vei mennessään ja eiliselle päivälle suunniteltu postaus tuleekin vasta nyt ulos. Täällä oli eilen yli 20 astetta lämmintä, ihan hullua! Lähdettiin piknikille reilun 8km päähän Amsterdamin keskustasta Amsterdamse Bosin kirsikkapuistoon. Päivä oli ihan täydellinen ja mahtava startti tämän vuoden ulkohengailluille.

Julkaisin viime viikolla ensimmäisen osan vastauksista treeni- ja hyvinvointiaiheisiin kysymyksiin. Nyt tulee toinen osa, jossa on enemmän ravinnosta ja yleisesti hyvinvoinnista. Jos herää lisää kysyttävää, niitä voi heitellä kommentteihin!

Minkälainen ruokavalio sulla on?
Todella rento ja nykyään herkuttelen viikottain. Pyrin siihen, että mitä vähemmän ruokavalioni aiheuttaa stressiä ja erityistä ajatustyötä, tiedän olevani oikealla tiellä.

Onko se hyvä asia, että ihmiset käyvät nykyään enemmän kuntosalilla vaikka treenaamisesta on tullut ainakin nuorten keskuudessa hyvinkin ulkonäkökeskeistä? Vai pitäisikö motivaatio tulla muusta kuin siitä ajatuksesta, että pitää olla timmissä kunnossa?
Motivaation pitäisi mielestäni tulla siitä, että liikkuminen tuo hyvää oloa ja edistää meidän terveyttämme nyt ja vanhempana. Pelkkä ulkonäön takia treenaaminen voi olla todella haitallista minäkuvalle ja esimerkiksi sosiaaliselle elämälle (tiedän tämän kokemuksesta), joten ihan ehdottomasti liikunnanilo tulee löytää muustakin, kuin ulkoisista tekijöistä. Mutta se on mahtavaa, että yhä useampi aloittaa esimerkiksi kuntosalilla käynnin iästä tai koosta huolimatta.

Mitä 1-2 superfoodia suosittelisit?
Itsellä päivittäisessä käytössä ovat viherjauheet (Hyvä mm. Arctic Warriors kuusenkerkkä tai Terranova Green Purity) ja kurkumajuurijauhe. Näitä suosittelen!

Minkälaiset on sun ruokavalion makrot ja kalorit treenipäivänä ja lepopäivänä?
En laske kaloreita lainkaan tai yritä optimoida ravinnonsaantia treenipäivinä. Toki treenipäivinä huolehdin, että on tarpeeksi energiaa ravinnosta treenata, mutta muuten minulle ei ole eri ruokavaliota treeni- tai lepopäiville tai muillekaan päiville.

Minkälainen on sun perus ruokailurytmi?
Nykyisin syön aika epäsäännöllisesti (huono juttu!) ja usein syömiset menee kutakuin näin: aamupala klo 08-09 välillä, lounas klo 13-14 välillä, välipala jossain vaiheessa lounaan ja illallisen välillä, illallinen klo 19-22 välillä. Toisinaan koko lounas saattaa korvaantua esimerkiksi jonkin tilaisuuden snackseilla ja niin edelleen. Pyrin kuitenkin aina siihen, että syön vähintään neljä kertaa päivässä.

Osaatko seistä käsilläsi?
En osaa, mutta haluaisin oppia!

Mitä olet harrastanut elämäsi aikana?
Olen harrastanut nuorempana ratsastusta lähes 10 vuotta. Sen lisäksi olen tanssinut ja kilpaillut muutaman vuoden Cheerleadingissa. Aikuisiäll harrastukset ovat olleet enimmäkseen kuntosalia, lenkkeilyä ja ryhmäliikuntaa. Nyt ollaan puhuttu tyttöjen kanssa, että aloitettaisiin säännöllinen Padelin pelaaminen ja tätä odotan todella paljon!

Mitkä on sun suosikki treenibiisit?
Minulla ei ole erityisiä treenisuosikkeja tai sellaista biisiä, joka motivoisi vielä siihen yhteen toistoon. Tämän hetkisen, koko ajan kasvavan, treenisoittolistani voi ottaa kuunteluun tästä.

Paras elämänohje, jota jakaisit kaikille?
Älä jätä asioita tekemättä tai tukahduta sosiaalista elämää treenin ja ruokavalion takia. Hyvinvointi koostuu muustakin, kuin rasvattomasta kropasta ja tiukasta treenistä.

Huippua uutta viikkoa ja palataan!


Kuvat Maiju, kuvauspaikka Fressi Kamppi

2 kommenttia:

  1. Oi, tuo viimeinen neuvo oli niin ihana ja tärkeä, kiitos! Liikunta voi antaa niin paljon energiaa ja voimaantumista haastaviin tilanteisiin arjessa ja itseluottamusta. Mulle jooga on sellainen :) Elämän ja ihmisten edelle treenit ei saa kuitenkaan mennä.

    Ida
    https://www.lily.fi/blogit/kotona-kaupungissa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta tuo mitä kirjoitit :) Liikunta tulee olla osa elämää, muttei itse sitä elämistä.

      Poista

kiitos kommentista!

Kaikki asialliset kommentit julkaistaan.

Theme Designed By Hello Manhattan

Copyright

Copyright Mikaela Koskela