Slider

Treeni ja hyvinvointi Q&A 1/2

perjantai 29. maaliskuuta 2019

Jihuu, perjantai! Huh mikä viikko takana ja viikonloppukin on aikataulullisesti aika tiukka. Onneksi pidentyneet päivät ovat antaneet huimasti energiaa ja olen saanut tämän viikon suurimmilta osin pakettiin kunniakkaasti. Kyselin jokin aika sitten Instagramissa treeniaiheisia kysymyksiä ja päätin koostaa niistä omat postaukset tänne blogin puolelle. Tässä ensimmäisessä osassa on enemmän treenaamiseen liittyviä kysymyksiä ja vastauksia, seuraavassa taas esimerkiksi ruokavalioon. Jos muuten tulee jotain kysyttävää mieleen, voi tämän postauksen alle laittaa kysymyksiä ja vastaan niihin seuraavassa osassa. 😊

Miten tasapainoilet kiireisen elämän ja urheilun välillä?
En aseta itselleni liian tiukkoja tavoitteita esimerkiksi treenimäärästä. Pyrin liikkumaan 3-5 kertaa viikossa, mutta sovellan treenityylin sekä treenikerrot aina silloiseen viikkoon. Ja on todella tärkeä kuunnella omaa kroppaa ja fiilistä! On ok "sallia" itselle lepo urheilun sijaan. Ehkä seuraavalla viikolla tuleekin liikuttua suunniteltua enemmän, koska löytyy enemmän energiaa.

Miten hyväksyä se, että vaikka tuloksia ei näy heti, niin jaksaisi tsempata eteenpäin?
Mielikuvat siitä, mitä haluaa saavuttaa ja liikunnan ilon löytäminen - näitä ei voi korostaa liikaa! Mitä enemmän nauttii siitä, mitä tekee, tulee tulokset vähän kuin itsestään. Ja jos liikkuminen on vähän pakkopullaa, kannattaa asettaa itselle selkeitä, muttei liian kovia tavoitteita.

Minkälaiset treenirutiinit sinulla on?
Salilla käyn 3-5 kertaa viikossa ja treeneistä useimmiten vähintään kaksi on pelkkää kuntosalia. Keskimäärin käyn nykyisin neljä kertaa viikossa salilla, joista kolme on lihaskuntoa ja yksi saattaa olla ainoastaan aerobista. Kohta voikin jo vaihtaa tuon sisällä tehdyn aerobisen ulkona liikkumiseen, jes!

Mikä pitää sinut motivoituneena?
Se, että treenaaminen on kivaa ja olen löytänyt oman tapani liikkua. Minulla ei ole saliohjelmaa ja jokainen treeni tulee omasta päästä. Salitaustani on niin vahva, että saan treeneistä kaikista eniten irti, kun annan treenini muotoutumiseen vapauksia ja niissä on tilaa soveltaa, jos esimerkiksi on ruuhkaista. Myös se pitää motivoituneena, että esimerkiksi hartia- ja niskakivut pysyvät poissa, kun treenaan säännöllisesti.

Millä salilla käyt?
Käyn Fressillä, jonka kanssa minulla on nykyisin Brand Ambassador-yhteistyö. Fressin jäsenyys minulla oli omakustantaisesti jo kesästä lähtien.

Miltä näyttää nykyinen treeniviikkosi?
Avasin tätä hieman jo aiemmassa kysymyksessä. Usein yhdistän treeniviikkooni lihaskuntoa sekä yhden aerobisen. Kesällä varmasti aeobista tulee juoksun muodossa enemmän, koska lämpimässä on ihan parasta lenkkeillä ja soveltaa lenkin yhteyteen esimerkiksi plyometristä treeniä!

Lempitreenisi?
Nyt olen taas tykästynyt jalkojen treenaamiseen. Mutta pitkään suosikkeja ovat olleet olkapäätreenit sekä selkätreeni. Vatsat, hauikset ja ojentajat ovat inhokkeja!

Onko sulla tavotteita treenaamisen suhteen?
Ei oikeastaan. Ainahan toivoisi, että olisi paremmassa kunnossa, muttei minulta löydy tarpeeksi kiinnostusta siihen, että alkaisin treenaamaan "tosissaan" tai seuraisin tiukkaa ruokavaliota. En myöskään tavoittele esimerkiksi mitään enkkoja, kuten maksimikyykkyä. Ehkä ainoa treenaamiseen liittyvä tavoite voisi olla se, että saisin v i h d o i n edes yhden leuan ilman apua sekä oppisin seisomaan käsillä! Vielä kun löytyisi se motivaatio näiden treenaamiseen...

Miten osaa antaa itselleen anteeksi satunnaiset treenitauot? Etenkin jos on ex-treeniaddikti.
Jos on sairas, ei ole mitään järkeä treenata, koska silloin vain pitkittää kunnolla treenien pariin pääsemistä. Tämä kannattaa pitää mielessä. Ja muutenkin stressaavina ajanjaksoina kannattaa suosiolla keventää treeniä, jotta kroppa ei ylikuormitu ja keho pääsee palautumaan henkisestä rasituksesta. Kokemuksesta tiedän, että tämä vaatii harjoittelua.

Miltä merkiltä löytyy parhaat treenivaatteet?
Minulla ei ole mitään suosikkimerkkiä ja esimerkiksi kolmet suosikkitrikooni ovat Niken super korkeat trikoot, H&M:n edullisin malli ja yhdet Bershkan treenitrikoot. Talvella treenaan paljon crop-collegeissa, joita olen leikellyt milloin mistäkin vanhasta tai kirppikseltä löytyneestä collegesta. Treenipaidoista eniten minulla on varmaankin H&M:n toppeja ja pitkähihaisia. Eli tähän en osaa vastata. En osta merkki edellä vaatteita, vaan sen perusteella miltä ne tuntuvat ja näyttävät päällä.

Ihanaa perjantaita!


Kuvat Maiju, kuvauspaikkanana Fressi Kamppi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

kiitos kommentista!

Kaikki asialliset kommentit julkaistaan.

Theme Designed By Hello Manhattan

Copyright

Copyright Mikaela Koskela