Meatzza - pizzapohja jauhelihasta

Kukkakaalista sekä kananmunista valmistettu vähähiilihydraattinen pizzapohja ovat monille tuttuja juttuja. Muista, että aikoinaan vähähiilihydraattisia pizzapohjia googlesta katsellessani vastaan on tullut jauhelista tehty pizzapohja. Myös juustosiivuista sekä meetvurstista rakennettuihin pizzapohjiin on tullut törmättyä. Kaikki nuo ovat kuitenkin jääneet aikaisemmin kokeilematta ja pizzapohjista kukkakaalipohja on ollut eniten käyttämäni.

Eilen minuun iski pizzanhimo ja pakastepizzaan tai noutopizzaan turvautumisen sijaan päätin valmistaa pizzan itse. Kukkakaalipohjan valmistaminen ei houkuttanut, sillä tuoreen kukkakaalin murustaminen on aika työlästä ja kotonakin olisin tullut olemaan vasta lähempänä yhdeksää. Sitten mieleeni tuli jauhelihasta valmistettu pizzapohja. Reseptiä läpi lukiessa se kuulosti niin vaivattomalta, että päätin antaa sille mahdollisuuden. Pääsääntöisesti en syö punaista lihaa omassa keittiössäni, joten naudan tai sika-nauta jauhelihan sijaan käytin pohjassa broilerin jauhelihaa.

Vaivattomuudesta puheenollen minulle sattui kliseinen moka aineksia ostaessani. Olin aivan varma, että kotoa pakkasesta löytyy broilerin rintalihasta valmistettua jauhelihaa, joten jätin kaupasta jauhelihat ostamatta ja täytin ostoskorini ainoastaan täytteisiin tarvittavilla aineksilla. Varmaan arvaattekin, ettei näin ollut vaan sieltä löytyi ainoastaan jauhamatonta broileria. Väsymysitkun jälkeen heitin sulatetut kananrinnat tehosekoittimeen ja tuloksena oli aivan täydellisesti jauhettua broilerin jauhelihaa. Mikaela 1 - broisku 0 ja pääsin jatkamaan pizzapohjan valmistusta ilman uutta kauppareissu.

Pizzapohja jauhelihasta
(1 kpl / pellillinen)

400g/800g jauhelihaa
1kpl/2kpl kananmuna
Mausteet, kuten suola ja pippuri
(1-2 tl Psylliumia, 1-2rkl korppujauhoja tai 1-2 rkl Fibrexiä)

Laita uuni kuumenemaan 200 asteeseen. Sekoita kaikki pohjan ainekset kulhossa tasaiseksi taikinaksi ja levitä leivinpaperin päälle. Esipaista pohjaa noin 5 minuutia ja lisää vasta sitten täytteet. Jatka paistamista niin kauan, että pohja on kypsä ja juusto sulanut. Anna vetäytyä hetki ennen tarjoilua. Kannattaa käyttää vähärasvaista jauhelihaa, jotta pohja ei tihku liikaa nestettä paistaessa. Psylliumia, korppujauhoa tai fibrexiä voi lisätä joukkoon imemään nestettä, mutta ne eivät ole välttämättömiä.

idnosto
Omaan pizzaani eksyi kattilassa kuumennettu ja maustettu tomaattikastike, mozzarellaa, herkkusieniä sekä iso kourallinen rucolaa. Aluksi olin hieman epäileväinen, että tuleeko pizzamaistumaan käytännössä broilerimurekkeelta, johon on ladottu täytteet. Epäilyt osoittautuivat kuitenkin vääriksi ja maku oli todella pizzamainen. Tietenkään ei ole vehnäpohjan voittanutta, mutta vaihtelu virkistää ja tykästyin tähän pizzaan niin paljon, että taidan valmistaa tällaisen uudestaan heti tänään. Aloin myös pyörittelemään mielessäni, että onnistuisikohan tämä kukkakaali-jauhelihasekoituksena? Täytyy ottaa selvää! Onko teistä joku kokeillut Meatzzaa?

Muut pizzareseptini:

You Might Also Like

2 kommenttia

  1. Hei tää täytyy laittaa kokeiluun!

    Huomasin instastorystä, että ilmeisesti vedät ketodieettiä nyt? Voisitko kirjotella postausta ruoka-hommistasi, erityisesti ketoilu kiinnostaisi :) Itse noudatan vhh alle 50 hh ja kaipaisin ideoita ruokailuihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Voin kirjoitella, sillä juuri aloitin siistimään ruokavaliota kesän jäljiltä :) Ketoilua ja tiukkaa vhh:ta noudatan ainoastaan välillä, jos pitää saada kroppaa timmimmän näköiseksi esimerkiksi ennen juhlia, joten ihan kamalasti ruokavinkkejä ei siihen ole, koska itsellä se on käytössä yleensä ainoastaan 3-10 päivää. Mutta voisin siitäkin kirjoittaa jonkun verran tässä syksyn aikana.

      Poista

kiitos kommentista!

Kaikki asialliset kommentit julkaistaan.