Vastuullisuuden jäljillä - sukupolvelta sukupolvelle

lauantai 4. huhtikuuta 2020

Kaupallinen yhteistyö Löfbergs

Pohjoismaissa vastuullinen elämäntapa on tehty yllättävän helpoksi ja oikeastaan vastuu on kaadettu kuluttajien harteille. Mitä enemmän me vaadimme eettistä ja ympäristöystävällistä toimintaa tuottajilta, sitä enemmän tuotanto muovautuu siihen suuntaan ja kysyntään on pakko vastata. Vaikka meillä on valinnanvaraa valita esimerkiksi elintarvikkeet, joita ostamme, tiedon puute vaikeuttaa huomattavasti vastuullisten kulutuspäätösten tekemistä. Pakkauksen ja yrityksen väitteiden perusteella on helppo tehdä ostopäätös ja valita tuote, joka vaikuttaa vastuulliselta valinnalta. Tällöin ainoa keino on luottaa meidän omaan harkintakykyyn varsinkin silloin, jos yritys ei ole esimerkiksi avannut tuotantoketjua julkiseksi.

Ympäristöystävällisessä elämäntavassa tärkeintä ei ole tehdä kaikkea täydellisesti, vaan askel askeleelta omaksua uusia tapoja, kerätä lisää tietoa ja omaksua tavat arkeen. Se vaatii opettelua, toistoa ja kärsivällisyyttä, mutta tämä palkitaan. Olen itse ottanut omaan kulutukseeni nyrkkisäännöksi tämän: kuluta vähemmän, roskaa vähemmän, elä enemmän. Mitä harkitumpaa ja tiedostavampaa kuluttamisemme on, sitä pienemmän jäljen me jätämme siitä maapallolle.

Vaikka täällä todella iso vastuu on meillä kuluttajilla siitä, kuinka kestävän kehityksen mukaisesti toimimme, ei kaikkialla maailmassa ole yhdenvertaiset mahdollisuudet tähän. Suuri syy saattaa olla muun muassa tiedon ja koulutuksen puute. Suuri osa kuluttamastamme päivittäistavarasta tulee muualta ja mitä vastuullisempaa tuotantoa me vaadimme, sitä enemmän tieto leviää myös näihin maihin, jossa tuotanto tapahtuu. Hyvä esimerkki on kahvi, jonka pavut viljellään enimmäkseen Etelä- ja Keski-Amerikassa sekä Itä-Afrikassa, jossa tuotantotapa ei välttämättä kohtaa meidän eettisiä arvoja.

Sertifioidun kahvin ostaminen on iso ilmasto- ja vastuullisuusteko, jota voimme tehdä arjessamme. Jos kahvi on sertifioitu, on se riippumattoman tahon tae siitä, että kahvi on tuotettu tiettyjen vaatimusten mukaisesti, ja että tuotannossa ja työolosuhteissa on huomioitu sekä ihmisten että ympäristön hyvinvointi. Jos valitsemme sertifioimattoman kahvin, ei ole takeita siitä, miten viljelmillä työskenteleviä ihmisiä kohdellaan, tai käytetäänkö viljelyssä torjunta-aineita tai muita menetelmiä, jotka ovat vahingollisia ympäristölle. Perheomisteinen Löfbergs on hyvä esimerkki kahvipaahtimosta, jonka tuotannossa on keskitytty siihen, että kahvista voidaan nauttia tulevaisuudessakin hyvillä mielin niin kahvinviljelijöiden, ympäristön kuin kuluttajienkin näkökulmasta.

Löfbergsin kaikki kahvituotteet ovat sertifioituja, ja Löfbergs onkin yksi maailman suurimmista luomu- ja Reilun kaupan kahvin ostajista. Tuottajayhteisöjen ja kansallisten merkkijärjestöjen omistama Reilun kaupan sertifiointijärjestelmä on luotu parantamaan kehitysmaiden pienviljelijöiden ja suurtilojen työntekijöiden asemaa kansainvälisessä kaupankäynnissä. Sertidioidun kahvin lisäksi Löfbergsin kestävyysohjelma kattaa koko kahvintuotantoketjun, kuten ilmastoälykkäät kuljetukset ja ekologiset pakkaukset.

Valikoimiin uutena on tullut juuri Next Generations Coffee Lovers -kahvit, jotka ovat tulos Löfbergsin yhteistyöohjelmasta, joka tukee kahvin tuotantotilojen sukupolvenvaihdoksia. Löfbergs kouluttaa uutta sukupolvea ekologiseen ja laadukkaaseen kahvintuotantoon sekä sosiaalisesti kestäviin toimintatapoihin. Yhteistyöhön kuuluu myös kahvinviljelijäperheiden sukupolvenvaihdoksien taloudellinen tukeminen ja Löfbergs on auttanut lukuisia perheitä siirtämään kahvintuotannon uudelle sukupolvelle, samalla kouluttaen uutta viljelijäpolvea tuottamaan kahvia mahdollisimman kestävällä tavalla. Tämä on aika mahtavaa ja edistää sitä, että me saamme nauttia vastuullisesti tuotettua, maukasta kahvia myös jatkossa. Löfbergs Next Generation Coffee Lovers -kahvit on siis tuoteperhe, jossa yhdistyy laadukas, kestävästi tuotettu kahvi sekä Löfbergsin tekemä tiivis yhteistyö uuden kahvintuottajasukupolven kanssa.

Tuoteperheeseen kuuluu kolme kahvimakua: Brazil Medium Roast, joka on viettelevästi lempeä toffeella ja hasselpähkinällä aromisoitu kahvi, Organic Medium Roast -luomukahvi, jossa on makeiden marjojen ja täysmaitosuklaan sävyjä sekä Organic Dark Roast -luomukahvi, joka taas saa aromiinsa jännittäviä, monipuolisia sävyjä metsämarjoista ja tummasta suklaasta.

Jotta voimme tehdä vastuullisia valintoja lankeamatta viherpesuun, kannattaa tarkistaa muun muassa kertooko yritys verkkosivuillaan tuotantopaikat ja onko yrityksellä oma eettinen ohjeistus ja vastuullisuusohjelma, joka on kaikkien saatavilla ja jota yritys noudattaa. Lisäksi tuotteiden sertifikaatit on myös hyvä tapa bongata niitä parempia valintoja varsinkin kauppojen hyllyltä.

Kuten alussa sanoin, loppupeleissä kuluttajalla on ratkaiseva rooli: sinä voit vaikuttaa ostopäätökselläsi, ostatko sertifioitua vai sertifioimatonta kahvia kaupasta tai kahvilasta.❤️

Kuvat Anton Varho

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Kaikki asialliset kommentit julkaistaan.

Theme Designed By Hello Manhattan

Copyright

Copyright Mikaela Koskela