Slider

Viisi virhettä, joita en enää tekisi laihduttaessa

torstai 7. kesäkuuta 2018

Olen nyt reilu pari viikkoa ollut dieetillä ja viime sekä tämä viikko on mennyt ihan mielettömän hyvin. Mukaan on mahtunut ulkona syömisiä, hieman alkoholia sekä juhlia ja tilaisuuksia, mutta kokonaisuuteen olen ollut super tyytyväinen. Olen nauttinut arkiruoista irrottautumisesta, mutta kotona on ollut helppo pysyä terveellisessä syömisessä ja projekti on tuntunut vaivattomalta ja stressittömältä. Sormet ristiin, että tämä boogie jatkuu!

Treenipuolella menee myös hyvin ja treeni on maistunut. Viimeisen reilun viikon erityisesti salilla huhkiminen on ollut todella mieluista ja viime viikolla kävin vain yhtenä päivänä juoksemassa ulkona ja muuten treenasin salilla. Pentuarki on lisännyt päiviini paljon askeleita ja Lyylin tulon jälkeen päivän askelmäärä on alkanut lähenemään päivittäin sitä 10 000 askelta tai mennyt sen yli. Se on minulle todella hyvin, koska olen todella paljon kotona ja ennen Lyyliä päivän askelmäärä saattoi olla 3 000 askeleen kieppeillä. Askelmäärässä huomioituu siis ainoastaan arkiaktiivisuus sekä lenkit, joilla puhelin on mukana. Lyylin kanssa lenkkeily on alkanut sujumaan ja päivittäin tulee ihan mukava määrä ajallisesti kävelyä kasaan. Usein teen Lyylin kanssa aamulla ja illalla noin puolen tunnin lenkit, välillä pidemmätkin riippuen kuinka paljon ollaan ulkoiltu, ja päivän mittaan tulee muutama vähän lyhyempi pissatuslenkki sekä nopeita pissatuksia esimerkiksi Lyylin herätessä unilta. Sanomalehdelle pissaaminenkin on vähentynyt todella paljon! Tällä viikolla on ollut päiviä, kun yöpissaa lukuun ottamatta sisälle ei ole pissattu kertaakaan, vaan kaikki asiat on hoidettu ulos. Tietenkin oltuani kauemmin poissa kotoa, on hätä tehty paperille, mutta muuten olen todella tyytyväinen siihen, kuinka nopeasti sisälle pissaaminen on vähentynyt. Lyyli oli minulle tullessaan jo  7 kuukauden ikäinen, joten olin hieman huolissani miten sisäsiisteyden opettaminen onnistuu tuossa iässä. Onneksi neiti on hoksannut nopeasti, että ulkona hoidetaan asiat eikä sisällä, vaikka paperia on vielä toistaiseksi koko ajan lattialla.

 Takki Vila/Paita H&m/Housut Bershka/Kengät Puma (saatu)

Viime aikoina olen ollut todella onnellinen ja hyväntuulinen, joten olen varma, että sekin on tehnyt  osaltaan viime ja tämän viikon todella onnistuneeksi dieetin suhteen. On ollut paljon kaikkea tekemistä, treenaaminen on tuntunut hyvältä ja oma henkinen hyvinvointi on ollut ihan huipussaan, joten herkuilla itsensä hemmottelua ei ole edes kaivannut. Kävin viikonloppuna viimeksi vaa'alla ja aloituksesta paino on tippunut vajaat kaksi kiloa. Alussahan normaalipainossakin paino saattaa pudota nopeasti, koska mahdolliset nesteet lähtevät liikkeelle. Olen kyllä peilistäkin huomannut, ettei kasvot ja kroppa ole enää niin pöhöttyneet. Sekin motivoi pysymään ruodussa sekä omalta osaltaan kohentaa mielialaa, koska peilistä ei katso takaisin väsyneet ja turpeat kasvot.

Vuonna 2013 ja 2014 tein ison elämäntapamuutoksen ja pudotin painoa toistakymmentä kiloa. Välillä ei meinaa edes pystyä ajattelemaan, että olen ollut joskus nykyistä painoani yli 20 kiloa painavampi. Viimeiset neljä vuotta olen ollut suurin piirtein samassa painossa ja vaihteluväli on pysynyt viiden kilon sisällä. Aikoinaan laihdutin todella kurinalaisesti ja mieleeni tuli viisi virhettä, jotka tuolloin tein ja joihin en enää haluaisi sortua.


1. Liian tiukka ruokavalio
Vuonna 2014 laihduttaessani menin puoli vuotta todella tiukalla ruokavaliolla. Taisin höllätä cheat day-mielessä koko puolivuotisen aikana vain pari kertaa. Nyt en edes käsitä, kuinka minulla pystyi olemaan niin tiukka itsekuri. Varsinkin, kun tein silloin neljän kuukauden työharjoittelun PR-toimistossa, jossa oli yhtenään kaikkia ihania tarjottavia.

Enää en lähtisi suuressakaan pudotuksessa noin tiukalle linjalle. Tietenkin jotain itsekuria on pakko olla, jos haluaa onnistua, mutta jatkon kannalta on mielestäni tärkeä opetella rento suhtautuminen ruokailuun. Kokemuksesta voin kertoa, että todella tiukan dieetin jälkeen voi olla vaikea irtautua dieettimoodista ja palata "normaalien" ruokien pariin ja sallia myös poikkeuksia ruokavaliossa.

2. Liian matalat kalorit alusta alkaen
Aikoinaan lähdin dieetille heti aika matalilla kaloreilla ja painoni olisi varmana lähtenyt laskuun korkeammillakin kaloreilla, koska viikossa oli paljon treeniä. Siitä oppineena, en enää lähtisi dieetille laskien kalorit saman tien todella isolle miinukselle. Rauhallinen kaloreiden laskeminen on muun muassa naisille terveempi tapa laihduttaa, jotta hormonitoiminta pysyy kunnossa läpi dieetin.

3. Liika treenaus ja levon laiminlyönti
Viisi salitreeniä ja sama määrä aerobista liikuntaa ei ole oikea tapa laihduttaa. Olemassa ei edes ole yhtä oikeaa tapaa lähteä dieetille. Usein ihmiset lähtevät pudottamaan painoa All in-taktiikalla, eli mukaan otetaan saman tien iso määrä liikuntaa ja mahdollisesti myös se liian matala kalorimäärä. Malttia liikuntaan ja tarpeeksi lepoa. Vähintään yksi täysi lepopäivä arkiaktiivisuutta lukuun ottamatta ei hidasta tuloksia. Päin vastoin lepo on yhtä tärkeää kropalle, kuin treenaaminen ja liikkuminen. Itse sorruin suureen treenimäärään ja laiminlöin lepoa, koska en malttanut olla liikkumatta tuloksien kiilto silmissä.

4. Sosiaalisten suhteiden laiminlyönti
Dieetti on hyvä renki, mutta huono isänsä. Poikkeuksia täytyy pystyä tekemään ja sosiaalinen elämä pitää kyetä pitämään mukana dieetistä huolimatta. Dieetit, elämäntapamuutokset ja pienemmätkin laihdutukset tulee pysty toteuttamaan sillä tavalla, ettei se vaikuta liian radikaalisti sosiaaliseen elämään. Treeni ja dieetin noudattaminen ei saa olla syy kieltäytyä jostain.

5. Liian nopeat tulokset
Kaiken edellä mainitun summaa yhteen liian nopeiden tulosten hakeminen. Tiukkaakin tiukempi ruokavalio, ylitreenaus, lepäämättömyys ja ehdottomuus takaavat tuloksia, tulokset motivoivat, mutta samalla voi jäädä sosiaalinen elämä. Henkisen hyvinvoinnin lisäksi liian nopea painonpudotus voi tehdä ikuisen jäljen kehoon esimerkiksi löysän nahan muodossa, jota ei korjata treenillä tai ruokavaliolla. Minulla rasva kertyy vatsaan ja se on ollut aina ongelmakohtani. Painonpudotuksesta on jo kauan, mutta edelleenkään vatsani ei ole kiinteä. Eikä ollut edes silloin, kun olin pari kesää sitten todella pikkuisessa kunnossa. Painoni putosi aikoinaan nopeasti, eikä vatsa, jossa rasvaa oli eniten, pysynyt mukana. Onneksi pudotettavaa ei ollut niin paljon, että ongelmaksi olisi tullut roikkuva vatsanahka. Oma liian nopea painonpudotus ajoi siihen, ettei vatsani kiinteydy hevillä ja erityisesti alavatsassa on sellainen ei-niin-kiinteä kohta, jossa vatsan nahka on selvästi irtonaisempi. Hitaammalla painonpudotuksella olisin saattanut välttää tämän ongelman.

Sen lisäksi, että liian nopeat tulokset voivat johtaa siihen, ettei keho pysy muutoksessa mukana, voi se johtaa myös hormonaalisiin ongelmiin. Minulla jäi aikoinaan kuukautiset ainoastaan kerran dieetin aikana välistä, mutta söin silloin ehkäisypillereitä. Vaihdoin hormonaalisesta ehkäisystä kuparikierukkaan loka-marraskuun vaihteessa vuonna 2014 ja samalla jäivät kuukautiset. Jos en olisi käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, olisi hormonihäiriö huomattu varmasti aikaisemmin. Olen ollut kohta neljä vuotta ilman kuukautisia ja edelleenkään kehoni ei tuota tarpeeksi naisille todella tärkeää estrogeeniä ja keltarauhashormonia.

Ylimääräisen painon pudottaminen tai terveellisempiin elämäntapoihin siirtyminen ei ole koskaan huono idea. Halusin kuitenkin herätellä teitä ajattelemaan mitä liian nopeasti painonpudotuksesta tai tiukasta elämäntavasta voi seurata. Erityisesti haluan painottaa henkistä hyvinvointia ja siitä huolehtimista läpi painonpudotuksen - oli tavoite sitten miinus kaksikymmentä tai miinus viisi kiloa. Jos mielessä on vain nopea pääsy tavoitteeseen, voi melkein olla varma, että siitä voi seurata jatkossa joitain ongelmia tai vaikeuksia ylläpitää tavoitepainoa.

Oletteko te tehneet joskus virheitä painoa pudottaessanne?

6 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus! En ole itse koskaan suoranaisesti pudottanut painoa, mutta muutaman kuukauden "ryhdistäytymiset" ruokavalion ja liikunnan osalta olen kyllä kokenut. Olen huomannut ongelmana sen, että kiellän itseltäni tuloksien toivossa herkkujen syömisen kokonaan, mikä johtaa aivan kamalaan herkkuhimoon. Huono idea siis, mutta en koskaan opi virheistäni. Olisi niin tärkeää löytää se kaivattu kultainen keskitie.

    Ilona / https://stalkkaamunelamaa.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla sama, ettei ihan kokonaan voi kieltää. Siksi olen pyrkinyt siihen, että kodin ulkopuolella nautin tarjottavista, mut nyt pyrin siihen, etten kotiini niitä hanki :)

      Poista
  2. Hei! Saako kysyä, onko sinulla todettu PCOS tai jokin vastaava joka selittäisi tuon hormonihäiriön? Ja onko tilaa hoidettu mitenkään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on tutkittu kaikki ja otettu moneen otteeseen paljon testejä. Syyksi hormonihäiriölle on löydetty ainoastaan se, ettei aivolisäkkeeni käynnistä ovulaatiota ja koska lasten hankkiminen ei ole juuri nyt ajankohtainen, ollaan jääty odottamaan sen toimimista. Lääkäri keksi ainoaksi syyksi toimimattomuuteen nopean painonpudotuksen, koska tosiaan geneettisesti kaikki kunnossa 😊

      Poista
  3. Ja silti haluat edelleen laihduttaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Terveellisellä tavalla tehtynä laihduttamisessa painon pudottamisessa ei ole mitään pahaa. Postauksen pointti oli, etten tekisi kyseisiä virheitä, koska ne saattavat olla huonoksi kropalle ja mielelle.

      Poista

kiitos kommentista!

Kaikki asialliset kommentit julkaistaan.

Theme Designed By Hello Manhattan

Your copyright

Your own copyright