Bloggaajien palkka on todella paljon keskustelua herättävä aihe, joka puhuttaa paljon myös bloggaajien keskuudessa. Suurin osa bloggaajan palkasta koostuu niistä monien vihaamista kaupallisista yhteistöistä, joka tuntuu edelleenkin olevan monelle se punainen vaate. Myönnän, että itsekin blogeja lukevana saatan välillä ärsyyntyä, jos blogissa ei ole kärjistettynä lainkaan mitään omaa, vaan se tuntuu olevan ainoastaan mainosalusta
.
En haluaisi, että kaupallisessa mielessä tehtyjä yhteistöitä välteltäisiin ja lukijat protestoisivat niitä vastaan olemalla antamatta klikkauksia, eli lukukertoja, bloggaajalle ja kyseiselle postaukselle. Veikkaan, että kaikkien kaupalliset yhteistyöt on toteutettu kertaluontoisesta summasta, joten ei se bloggaajan palkkio siitä pienene vaikkei postausta lukisikaan. Mielestäni olisi tärkeämpää antaa sille edes mahdollisuus, sillä hyvin toteutettu kaupallinen yhteistyö kyllä antaa teille lukijoillekin jotain. Ei ainostaan paksunna bloggaajan lompakkoa.
"Bloggaajien ja muiden vaikuttajien kaupallisten yhteistöiden takana on meinaan aika villi länsi, jossa ei aina yritysten puolelta ole ihan puhtaat jauhot pussissa."
Omassa blogissanikin sekä Instagramissa on toisinaan kaupallisessa yhteistyössä toteutettuja postauksia ja julkaisuja, joten halusin lähteä avaamaan aihetta enemmän ja kertoa tekijöitä omien kaupallisten yhteistöiden takana. Mielestäni on todella tärkeää puhua tästä aiheesta, jotta sitä harmaata aluetta bloggaajien palkkioista saataisiin kavennettua. Bloggaajien ja muiden vaikuttajien kaupallisten yhteistöiden takana on meinaan aika villi länsi, jossa ei aina yritysten puolelta ole ihan puhtaat jauhot pussissa. Milloin palkintoja jätetään postittamatta yrityksen toimesta voittajille, palkkiota ei makseta bloggaajalle tai vaikuttajalle tai sitten heidät "huijataan" mukaan iha naurettavalla palkkiolla. Talvella sain kuulla, että yksi suuri smoothieita valmistava yritys teki Instagramissa aika suuren kampanjan, jossa Instagram-julkaisusta saatu palkkio oli vaikuttajalle muutama firman smoothie sekä mainospaita, joka vielä piti olla kuvassakin päällä. Ei herranjumala! Ei tuota edes voi laskea miksikään palkkioksi selkeästä kaupallisesta yhteistyöstä. Pliis, arvostakaa työtänne vaikka ilmainen tavara houkuttelisikin.
Blogini mainosten ja kaupallisten kohde olette te, lukijani. Arvostan teitä ja jos te ette seuraisi, ei bloginikaan kiinnostaisi yrityksiä kaupallisessa mielessä. Tästä syystä pidän ensisijaisen tärkeänä olla reilu teitä kohtaan ja pystyä seisomaan kirjoittamieni sanojen takana. Blogiini valitsen vain yhteistöitä, jotka koen kohderyhmääni sopivaksi ja yhteistyön on istuttava blogini teemoihin. Pidän tätä tärkeänä jo senkin vuoksi, että haluan yrityksen todella hyötyvän kaupallisesta yteistyöstä kanssani. Ottamalla vastaan mitä tahansa yhteistöitä saisin toki itse enemmän rahaa, mutta samalla se söisi uskottavuuttani niin vaikuttajana, kuin teidän ja yritystenkin silmissä. Kaupallisten yhteistöiden uskottavuuta ei vain voi korostaa liikaa ja harmittavan usein törmää vaikuttajiin, jotka hehkuttavat kaupallisen yhteistyön puitteissa esimerkiksi jotain tuotetta ja seuraavalla hetkellä se onkin jo myynnissä termillä "kerran käytetty". Tuo syö kyseisen vaikuttajan uskottavuutta, mutta samalla myös heijastuu negatiivisesti meihin muihin vaikuttajiin - jokaiseen kaupalliseen yhteistyöhön aletaan suhtautumaan negatiivisessa valossa.
Vielä en ole toteuttanut yhtäkään yhteistyötä, jossa en olisi saanut päättää tekstin sisältöä kokonaan itse. Usein yhteistyötä lähdetään toteuttamaan asiakkaan toivoman teeman ympärille, mutta tekstistä päätän itse. En voisi edes kuvitella tekeväni yhteistöitä, jossa sanoja laitettaisiin suuhuni tai en saisi kirjoittaa tekstiä itse. Haluan tuoda persoonani jokaiseen julkaisuun. Tämä toimii hyvin aasinsiltana sille, että toteutan vain yhteistöitä teemoista, joista haluan todella kirjoittaa. Jos aihe on todellakin lähellä sydäntäni, lähtevät ideat yhteistyön sisällöstä lentelemään välittömästi eikä tekstin eteen tarvitse nähdä vaivaa. Tai siis tietenkin näen vaivaa tekstien eteen, mutta tarkoitan enemmänkin sitä, ettei tekstin tuottaminen ole työlästä vaan sormet liikkuvat kuin itsestään läppärin näppäimistöllä.
Yksi piirre jota vihaan kaupallisissa yhteistöissä, ovat niin sanotut bulkkimainokset. Sama firma alkaa hakemaan näkyvyyttä ja samaan aikaan kontaktoidaan laaja määrä vaikuttajia - saman firman postaus onkin samalla viikolla kymmenessä eri blogissa tai Instagram-feedilla. Nämä vaikuttajana tunnistaa usein siitä, ettei yritys ole halukas maksamaan kunnollista palkkiota eikä neuvottelemaan siitä. Sanotaan summa ota tai jätä -periaatteella. Itse sain ihan hiljattain tarjouksen tällaisesta kaupallisesta yhteistyöstä ja olisin ihan mielelläni kyllä kyseisestä palvelusta kirjoittanutkin, mutta maku meni täysin, koska palkkiopyyntöäni pidettiin liian korkeana eikä summasta suostuttu neuvottelemaan. Vastauksena tuli vain, että he maksavat summan X, eli jätetään väliin yhteistyö kanssani, koska en suostunut siihen vaikka perustelin hintapyyntöni hyvin. Kyseinen summa oli vielä ihan naurettavan pieni suht tunnetun palvelun tarjoavalta yritykseltä ja kyseisestä summasta olisi luonnollisesti lähtenyt pois 24% alv sekä muut maksut, joita kevytyrittäjänä joudun yhteistöiden laskuttamisesta maksamaan.
"Kaupallisten yhteistöiden hinnoitelu on todella vaikeaa ja itsekin olen joutunut opettelemaan riittävän palkkion pyytämistä."
Juuri tuo, että vaikuttajat ja bloggaajat lähtevät kaupallisiin yhteistöihin liian halvalla, polkee palkkioita alaspäin. Ihan varmana aina löytyy joku, joka tekee halvemmalla tai suostuu ihan liian pieneen palkkioon (tai palkkiottomuuteen), jolloin yritykset eivät halua maksaa niin sanottuja markkinahintaisia palkkioita yhteistöistä. Alussa jo kerroin, että suurin osa bloggaajan ja vaikuttajan tulosta tulee juuri niistä kaupallisista yhteistöistä, joten jos niistä ei suostuta maksamaan, emme me vaikuttajatkaan saa arvoistamme palkkaa tai palkkioita. Kaupallisten yhteistöiden hinnoitelu on todella vaikeaa ja itsekin olen joutunut opettelemaan riittävän palkkion pyytämistä. Pilkkahinnalla en halua alkaa itseäni myymään, vaikka välillä menetyt kolminumeroiset summat saattavat hieman harmittaa, koska yhteistyöstä ei olla suostuttu maksamaan tarpeeksi. Mutta mieluummin arvostan työni, en suostu myymään näkyvyyttä poljetulla hinnalla ja haluan vakuuttua siitä, että yritys on oikeasti kiinnostunut minusta sekä blogistani.
Kaupallisiin yhteistöihin lähtiessäni arvostan todella paljon, jos voin yhteistyöllä edistää kotimaisten yritysten tunnettavuutta. Nyt olen enemmän lähestynyt itsekin yrityksiä ja kysellyt heidän kiinnostusta kaupallisesta yhteistyöstä kanssani, koska haluaisin vilpittömästi lisätä heidän näkyvyyttä tai olen tykästynyt heidän tuotteisiin. Uhkapelit ja korkeakorkoiset kulutusluotot sekä -rahoitukset ovat sellaisia, joista en ikinä lähtisi tekemään kaupallista yhteistyötä. Tietenkään ne eivät aina ole pahasta, mutta itse en yksinkertaisesti halua tuoda yhtään lisää näkyvyyttä kyseisiä palveluita tarjoaville yrityksille.
Nyt heitän pallon teille. Miten te suhtaudutte kaupallisiin yhteistöihin?
Hyvänä esimerkkinä Daniel Wellingtonin kellot (mitä olet myös mainostanut) on laskenut silmissäni viimeisen puolen vuoden aikana huomattavasti, kun niitä mainostettiin joka puolella ja jokaisessa mahdollisessa blogissa. Itseltäni löytyy kello ja aina pitänyt kyseisestä brändistä, mutta suoraan sanottuna alkoi kyllä ärsyttämään kun samaan aikaan jokaisessa blogissa, igssä jne sama mainos ja mielestäni vielä aika samanlaiset jutut niistä. Tarkoitus ei ole mustamaalata ja tulen jatkossakin käyttämään kyllä heidän tuotteitaan ja luultavasti tähän tulisi vastaus että käytät itse tuotetta ja on laadukas plaaplaa tiedän, mutta ärsytys sitä mainosta kohtaan vaan oli jotenkin tosi suuri ja oli pakko päästä sanomaan 😅
VastaaPoistaYmmärrän täysin! Itseä näin julkaisijanakin hieman harmitti, että samoille sovituille päiville onkin sitten sovittu julkaisi kaikkien muidenkin vaikuttajien toimesta... Pidän itsekin niistä kelloista ja Daniel Wellingtonin kellojen lisäksi omistan vain yhden jonkin muun merkin kellon, mutta voin samaistua tuohon, että maku menee. Kun kelloa mainostetaan yhden viikon aikana kaikkialta, ei tee edes mieli käyttää omia kelloja :D
PoistaMun mielestä yritykset on tyhmiä kun ne tekee noita massakampanjoita. Mulle on käynyt monesti niin, että joku esittelee bloigissa jonkun tuotteen ja ajattelen, että hei tää on kiva -> googlaan ja huomaan, että aa, tää onkin nyt jokaisessa blogissa ihan samoilla sanoilla (vaikka kaikki muka kirjoittaa aina omin samoin) ja kiinnostukseni katoaa.
VastaaPoistaSamaa mieltä. Esimerkiksi tällä hetkellä itseä henkilökohtaisesti raivostuttaa Swiss Clinicin massamainostus, johon minuakin on yritetty saada mukaan.. No thanks ainakin toistaiseksi!
PoistaBlogiyhteistyöt on hankala hinnoitella varsinkin blogitaipaleen alkupuolella, jolloin blogia ei vielä tunneta. Silloin ei minusta voi pyytää kovin suurta summaa yhteistyöstä jos kohdeyleisöäkään ei välttämättä ole vielä paljon. Se on toki jokaisen blogin kirjoittajan oma valinta mitä uskaltaa heittää "tiskille" mutta olenpa itsekin huomannut, että moni yhteistyötä ehdottava tarjoaa tuotetta ja kun sanot ettet pelkistä tuotteista tee yhteistyötä niin sanotaan, että yhteistyöhön ei ole käytettävissä kovin suurta budjettia. Näihin tekisi mieli sanoa, että tee sitten itse tuotteen markkinointi sillä ei sitä kukaan ilmaiseksi toisen puolesta tee.
VastaaPoistaJep, hinnoittelu on todella vaikeaa, varsinkin kun vaikuttajille ei ole mitään hinnastoa, joka antaisi edes suuntaa antavaa apua hinnoitteluun. Oman hinnoittelun suhteen olen todella realistinen enkä esimerkiksi toistaiseksi pyydä nelinumeroisia summia yhteistöistä. Ja omalla kohdalla esimerkiksi blogin ja Instagramin hinnoittelun välillä on iso kuilu, koska blogi on itselle ehdottomasti se "vetävempi" kanava.
PoistaNuo pelkällä tuotteella tehdyt yhteistyökalastelut ovat raivostuttavia ja joskus ihan huvittaa, jos yritys hieman loukkaantuu, kun en olekaan halukas kirjoittamaan vain tuotepalkkiolla...
Satunnaiset yhteistyäpostaukset on tosi kiinnostavia, mutta kyllä tulee korvista ulos, jos vähän väliä niitä blogista löytyy. Kuten ylempänäkin joku kommentoi, nuo massakampanjat on tosi turhauttavia, kun hakee tietoa jostain kivan kuuloisesta tuotteesta ja ainut mitä löytää on noin miljoona postausta siitä ihan samasta tuotteesta suunnilleen samoilla kokemuksilla.
VastaaPoista♡:llä valoloytyy.blogspot.fi
Sillä, miten kaupallinen yhteistyö on toteutettu, on tosi suuri merkitys! Onneksi nykyään yhteistöiden sisällöistä on tehty todella monipuolisia, eikä yhteistyöt ole enää ainoastaan "tässä tää tuote, tää on hyvä" mainospuheita. Mutta lukijan näkökulmana ymmärrän tuon, että yhteistöiden saralla liika on liikaa :)
PoistaMarkkinointia opiskelleena ja vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamisessa firman kautta mukana olleena osaan kyllä arvostaa hyvin toteutettua yhteistyötä bloggarin puolelta. Tällä hetkellä vaikuttajamarkkinointi on hurjassa nousussa, eikä varmasti laske vielä vähään aikaan. Samaan aikaan tätä kuitenkin kritisoidaan yhtä kovaan ääneen. Onkin kiva kuulla just vaikuttajien omia taustoja ja periaatteita yhteistöihin. Valitettavan usein silti vieälkin näkee näitä yhteistyöpostauksia mitkä on selvästi toteutettu massana ja ilmaisen tavaran toivossa. Mutta se vaatii firmaltakin usein paljon, usein parhaimmat kampanjat brändien kanssa toteutuu jos mukana on myös markkinointifirma jolla on kokemusta ja osaamista vaikuttajamarkkinoinnista. Tsemppiä tuleviin yhteistyöpostauksiin, ja pysy periaatteissasi! :)
VastaaPoistaIhan parissa vuodessa vaikuttajamarkkinoinnissa on tapahtunut mieletön harppaus! Ihan jo järjestettyjen tempausten saralla, ei ainoastaan sisällön suhteen. Ei kymmenen vuotta sitten olisi osannut kuvitellakaan, että bloggareita tai muita vaikuttajia käytettäisiin mainoskasvoina, ambassadoreina tai saatika, että bloggareita lennätettäisiin ympäri maailmaan yhteistöiden toimesta :) Nostan todellakin hattua niille tyypeille, jotka näitä kampanjoita ideoi!
Poista