Haasteena lihaton lokakuu

Se on kuulkaas enää kymmenen maanantaita jouluun! Se tarkoittaa, että lokakuu on polkaistu käyntiin ja sokeriton syyskuu (joka ei itsellä toteutunut) on vaihtunut lihattomaksi lokakuuksi. Lihaton lokakuu on varmasti eniten mielipiteitä jakava teemakuukausi ja tipaton tammikuukin on monelle lasten leikkiä verrattuna lihasta luopumiseen. Kiistellää siitä, onko ihmiset sekasyöjiä vai onko meidät sittenkin luotu kasvissyöjiksi. Itse en ota siihen mitään kantaan ja kaikki syökööt mitä syövät - rakastanhan itsekin lihaa, erityisesti lintuperäistä.

Olen sivuuttanut aina silloin tällöin kasvissyöntiä ja esimerkiksi tässä tuoreahkossa postauksessa sivusin hieman ajatuksiani koskien vegaaniutta sekä kasvissyöntiä. Pidän kasvipohjaisista maidonkorvikkeista, tofu ja soijarouhe maistuu eikä liha ole minulle elinehto. Kuitenkin ärtyvän suolen oireyhtymä on rajoittanut kasvissyöjäksi siirtymistä sillä palkokasvit ja vatsani eivät ole parhaita ystäviä. Lihattoman lokakuun sekä alkaneen villapaitakauden innoittamana päätin kuitenkin aloittaa kapinan IBS:ää vastaan ja alan systemaattisesti lisäämään herkullisia papuja ja linssejä lautaselleni. Niiden aiheuttaman turvotuksen ja vatsan ikävän pömpötyksen saa meinaan piilotettua näppärästi muhkeiden neuleiden ja toppatakkien uumeniin. Aika hyvä suunnitelma, eikö? IBS-oireyhtymästä kärsivät voivat pystyä totuttelemaan kroppansa "ongelmaruokiin" ottamalla niitä mukaan ruokavalioon, joten toivotaan, että minulla on onnea matkassa ja pikku hiljaa vatsani alkaa suhtautumaan lempeämmin palkokasveihin.

Joten tässä sitä ollaan. Lihaton lokakuu - haasteen myötä otan askeleen ryhtyä entistä enemmän kasvispainoitteiseen ruokavalioon ja lokakuun ajattelin mennä täysin ilman lihaa sekä myös ilman kalaa, mutta kananmunia saatan syödä muutaman, jottei synny ruokahävikkiä viime kuun puolella ostetuista munista. Luin muuten, että ainakin kananmunan valkuaiset pystyisi pakastamaan myöhempää käyttöä varten, joten pitää kokeilla sitä muutamalla kananmunalla niin ei tarvitse heittää pois, jos ne sattuvatkin pilaantumaan. Ylipäätänsäkin pakastaminen on ruokahävikin välttämiseen aivan mahtava keino ja tapanani on ollut pakastaa esimerkiksi ylijääneeksi jääneet keitetyt riisit ja keiton loput tai lähellä pilaantumista olevat hedelmät valmiiksi paloiksi pilkottuina. Kiireessä tai kovassa laiskotuksessa on kiva, kun pakkasesta saattaakin löytyä jotain valmista kotiruokaa seuraavan päivän työlounaaksi tai esimerkiksi sulatusta vaille valmista riisiä uuden kastikkeen tai muun lisukkeen kaveriksi. Tietenkin tuore ja vastavalmistettu on maistuvampaa, mutta ihan hyvin maut säilyvät pakastamisesta huolimatta eikä koostumuskaan muutu liikaaa.

Maitotuotteet eivät itselleni oikein sovi muutamaan poikkeusta lukuunottamatta, joten vakioaamupalaani sisältyvän heraproteiinin aion pitää mukana vaikka painotus on kasvis- ja vegepainoitteisessa ruokavaliossa ja aion minimoida kaikki maitotuotteet. Viime aikoina olen hieman lipsunut käyttämään maustamatonta jogurttia, mutta nyt jätän senkin taas jäähylle ja kiltisti reissaan tekemään jogurttiosokseni hieman pidemmälle Prismaan. Aamupalan heraproteiinia lukuun ottamatta välipaloissa, kuten smoothiessa tai soijajogurtin sekaan lisättynä, aion käyttää pääsääntöisesti kasviproteiinia. Tämä MyProtein Active Women Diet Vegan blend - proteiinisekoitus on oikeasti todella hyvän makuinen kasviproteiini! Itsellä on maku Apple Caramel ja vaikka se on kasviproteiinin tapaan aika jauhoinen, menee se hyvin myös veteen sekoitettuna, kunhan ravistaa jauheen sheikkerissä kunnolla. Pakko kehaista vielä loppuun MyProteinin nettikauppaa; tilaukset tulevat nopeasti Briteistä Suomeen ja tänne Tallinnaankin ja todella hyviä alennuskoodeja on lähes jatkuvasti tarjolla. Merkin vitamiinit sekä proteiinijauheet ovat olleet vakkarituotteitani jo monen monta vuotta, joten käsi sydämellä voin suositella.

Tietenkin tämä teemakuukausi on lisännyt innostustani kasvisruokavaliosta, mutta ylipäätänsäkin olen jotenkin todella fiiliksissä tästä päätöksestä. Varmasti ensi kuussa olevalla Rooman lomallani tulee otettua viisi päivää löysemmin ja joulupöydässä lautaselleni eksyy aivan varmasti myös joulukinkkua. Liian tiukkaan muutokseen ei todellakaan kannata ryhtyä heti ja vaikka lokakuun aion vietellä mahdollisimman tarkasti kasvispainoitteista ruokavaliota noudattaen, kyseessä on lihaton lokakuu ja lautaselleni saattaa eksyä ilman tunnontuskia kalaa, maitotuotteita sekä kananmunia. Kuitenkin painotus tulee olemaan ehdottomasti kasvisruokavaliossa. Tämä tulee varmasti näkymään tämän kuun aikana blogissani, joten varautukaa erityisesti tulevaan reseptitulvaan!

Lähteekö teistä moni mukaan lihattomaan lokakuuhun?

Ps. Ennen kuin kukaan kerkeää toivoa, niin kuvan herkulliseen vege bowliin on tulossa resepti tällä viikolla!

You Might Also Like

2 kommenttia

  1. Kannustan kaikkia mukaan edes lihattomaan lokakuuhun, ei se paljoa loppupeleissä vaadi. En ole syönyt lihaa 1,5 vuoteen ja pakko sanoa etten yksinkertaisesti ole kaivannut lihaa sen koommin. Oikeastaan lihan näkeminenkin on alkanut ällöttää. Onneksi kasvis-ja vegaaniruokavaliot ovat yleistyneet :) Kiva, että jaat blogissasi omia mietteitäsi aiheesta, ja odotan myös innolla reseptejäsi!

    VastaaPoista
  2. Eiköhän monille vegaaneille se ole aikalailla yksi ja sama minkälaisiksi meidät "on luotu" (varsinkin kun nykyään kenenkään ei TARVITSE syödä lihaa selvitäkseen elossa kuten luolamiesten joskus taannoin) vaan enemminkin syynä on ajatus siitä, että eläimen tappaminen vain oman leivänpäällisen takia tuntuu niin väärältä.

    VastaaPoista

kiitos kommentista!

Kaikki asialliset kommentit julkaistaan.