Treenin tukeminen lisäravinteilla

*Sisältää tuotesijoittelua, Fastin  tuotteet saatu blogin kautta
Lisäravinteiden käyttö urheilun tukena jakaa vahvasti mielipiteitä - erityisesti tavisliikkujien kohdalla. Ovatko lisäravinteet ainoastaan tapa rahastaa treenaamiseen hurahtaneita tyyppejä vai saisiko niistä oikeasti jotain hyötyä tukemaan urheilusuoritusta ja palautumista sekä treenitehon ylläpitämiseen? Lisaravinteiden viidakko on todella suuri ja en yhtään ihmettele, jos yksi jos toinenkin on hukassa sen suhteen mitä tuotteita käyttää ja mitä mahdollisesti voisi kokeilla.

On totta, ettei marketin jokaista lisäravinnepurkkia tarvitse omistaa ja ilmankin pärjää aivan hyvin. Muutamat lisäravinteet omat mielestäni kuitenkin harkitsemisen arvoisia kaikille, jotka treenaavat salilla tai kestävyyslajeissa aktiivisesti. Kilpaurheilija tai fitnesslavoja tavoitteleva treenihirmu ei tarvitse olla lisäravinteita käyttääkseen. Itseltäni löytyy pussi ja purkki jos toinenkin erinäisiä treeniä tukevia lisäravinteita, mutta voisin helposti valita kaksi tuotetta, joista en luopuisi ja joita voisin suositella muille kokeiltavaksi - heraproteiini sekä BCAA-valmiste.

Ensimmäinen tutustumiseni lisäravinteiisiin oli treenin jälkeen juotava heraproteiini. Palautusjuoma on varmasti monelle muullekin se ensimmäinen askel lisäravinteisiin, jonka jälkeen nälkä alkaa kasvaa syödessä ja voi tapahtua samalla tavalla kuten minulle - lisäravinteita alkoi kummasti kertyä kaappeihin samaa tahtia uusien treenivaatteiden kanssa. Treeni-innon lisääntyessä kiinnostus lisäravinteisiin kasvoi ja käyttöön tulivat myös aminohappovalmisteet, kreatiini, rasvanpolttajia, ennen treeniä nautittavat boosterit... Edelleenkin rasvanpolttajia lukuunottamatta kaapistani löytyy näistä jokainen sekä muutama muukin, ei treenin ympärillä nautittava lisäravinne. Päivittäisessä käytössä ovat ainoastaan proteiinivalmisteet enkä käytä kaikkia treeniä ennen tai aikana nautittavia lisäravinteita edes joka kerta.

idnosto
 Tarvitaanko sitä palautusjuomaa oikeasti? Tuo kysymys on monien treeniä aloittavien huulilla ja siitä voi olla montaa mieltä. Jos salimatka ei ole pitkä ja kotoa löytyy jotain nopeasti lautaselle päätyvää ruokaa, joka sisältää proteiinia ja hiilihydraatteja, pärjää niin sanottu tavistreenari mielestäni aivan hyvin ilman välittömästi treenin päätteeksi nautittavaa palautusjuomaa. Heti treenin päätteeksi nautittava ateria voi ja saa sisältää höttöhiilaria, joka imeytyy nopeasti. Jos heikkoutesi on esimerkiksi vaalea paahtoleipä paksuilla juustosiivuilla, voi suoda itselleen pari viipaletta tätä herkkua treenin päätteeksi ja syödä vielä jälkiruuaksi esimerkiksi marjasmoothien, joka sisältää jotain proteiininlähdettä, kuten maitorahkaa, riisiproteiinia tai kananmunan valkuaisia.
 
Palautusjuomana paljon käytetyn heraproteiinin ja siihen yhdistetyn banaanin idea onkin juuri nopea imeytyvyys. Tätä voisi verrata tunteeseen, kun tulee kotiin ihan hirmuisen nälkäisenä ja tarttuu jääkaapista johonkin nopeaan syötävään. Samalla tavalla lihakset ovat "nälkäiset" treenin päätteeksi ja tarvitsevat jotain nopeaa ja helppoa - tähän tarkoitukseen se valmis palautumisjuoma tai heraproteiini yhdistettynä banaaniin ovat optimaalisia. Palautusjuoman nauttiminen myös mahdollistaa rauhalliset suihkuhetket treenin päälle, koska varsinaisen hitaammin imeytyvän aterian voi nauttia hyvin vasta tunnin tai parin sisällä palautusjuomasta. Jätän aina välillä, esimerkiksi oikein myöhään illalla treenatessa, palautusjuoman välissä ja suuntaan suoraan kotiin syömään ja siitä suihkun kautta nukkumaan. Kuitenkin henkilökohtaisesti pidän palautusjuoman tuomasta pelivarasta ateriointiin, koska esimerkkinä aamulla ennen töitä treenatessa kerkeän käydä suihkussa ja aloittaa laittautumisen salin ja ruokailun välissä.
 
Edellä mainitsinkin toisen mielestäni kokeilunarvoisen tuotteen olevan aminohappovalmiste BCAA tai vaihtoehtoisesti EAA. Aminohapot stimuloivat proteiinisynteesiä sekä estävät lihaskudoksen käyttöä energiaksi treenin aikana. Tästä syystä erilaiset treenin aikana juotavat intrajuomat, kuten Fastin Workout Intra, sisältävät paljon aminohappoja. Itse lisään treenijuomaani tuoremehua tai sitten vaihtoehtoisesti käytän valmista urheilujuomajauhetta, joka sisältää nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja. Toisia hyviä tuotteita ovat esimerkiksi hiilihydraattivalmisteet Vitargo sekä Maltodekstriini. Mehun sekä urheilujuomajauheen määrä riippuu treenini intensiteetistä. Hiilihydraattien nauttiminen treenin aikana parantaa suorituskykyä ja jaksamista, koska lihaksilla on mahdollista hyödyntää treenijuomasta saatava glukoosi.

Itsellä menee tällä hetkellä treenijuomassa Fastin Workout Fuelia yksi mitallinen (puolikas määrä ohjeistuksesta)  sekä lisännyt joukkoon vielä hieman BCAA-valmistetta. Jos harrastaa pitkäkestoista aerobista, kuten esimerkiksi jääkiekkoa, treenin aikana nautittavan hiilihydraatin määrä saa olla korkea. Salitreeniin riittää maltillisempikin määrä. Hiilihydraatin tulee olla helposti ja nopeasti imeytyvää, eikä sitä saa kuitenkaan olla liikaa - vatsa ei saa rasittua treenin aikana ja jottei käyteyty hiilihydraatin lähde jämähdä mahan pohjalle.

Treenaan usein aikaisin aamusta tai sitten myöhemmin illalla. Näinä ajankohtina energiatasot voivat olla finaalissa ja ennen treeniä kaipaa piristystä ja boostia. Kuppi kahvia ennen treeniä ajaa hyvin asiansa, mutta hifistelyä kaipaavat voivat turvautua valmiisiin treenilatureihin ja niin sanottuihin pumppituotteisiin. Nämä tuotteet sisältävät usein piristävien kofeiinin sekä tauriinin lisäksi esimerkiksi kreatiinia, beeta-alaniinia, jotka auttavat jaksamaan paremmin läpi treenin sekä verenvirtausta, eli sitä treenipumpia lisäävää arginiinia. Treeniboosterit aiheuttavat useimmille vaaratonta ihon kihelmöintiä, joka on juurikin beeta-alaniinista johtuvaa. Nykyään markkinoilla on myös stimulanttivapaita, eli ilman kofeiinia tai tauriinia olevia lisäravinteita esimerkiksi kofeiiniherkkyydestä kärsiville. Fastin Rush on kofeiinia sisältävä tehonlisääjä, joka piristää ennen treeniä ja parantaa suorituskykyä treenin aikana. Fast Boom taas on erikoisshotti nautittavaksi ennen treeniä, joka piristää, lisää treenitehoja sekä sisältää B6- ja B12 -vitamiineja.

Treeniboosteria käytän vaihtelevasti. Jos tuntuu, että vireystaso on ihan hyvä, jätän juoman juomatta ennen treeni. Kuitenkin tilanteissa, joissa silmäluomet painavat tai salille meno tuntuu vähän nihkeältä nappasen drinkin ja olotila on heti paljon motivoituneempi ja pirteämpi. En tiedä onko tehoamisessa kyse ainoastaan placebosta, kofeiinista vai molemmista vai juurikin kaikkien aineiden yhdistelmästä. Nämä kuuluvatkin mielestäni ehdottomasti tuotteisiin, joiden käytöstä jokainen tekee henkilökohtaisen valinnan ja kuten mainitsinkin, esimerkiksi kuppi tai pari kahvia ennen treeniä auttaa piristämään. Boostereita ja pumppituotteita käyttäessä ja valitessa kannattaa myös tarkistaa, ettei ne sisällä dopingiksi laskettavia ainesosia, erityisesti jos kilpailet dopingtestauksen alaisessa lajissa.

Lisäravinteita on vielä vaikka kuinka ja paljon, mutta halusin keskittää tämän postauksen koskemaan erityisesti treenin ympärillä käytettäviä lisäravinteita. Jos herää joitain kysymyksiä niin laittakaa ihmeessä kommenttia alle! Nyt lähden haukkaamaan happea tuonne ihanaan auringonpaisteeseen. Hyvää viikonloppua kaikille!

You Might Also Like

2 kommenttia

  1. Mielenkiintoinen postaus :) olet puhunut paljon vatsavaivoistasi ja mietin, että yksi iso vatsavaivojen aiheuttajahan on makeutusaineet, joita nuo protskujauheet tuppaavat sisältämään. Onko tuo fastin protskujauhe sopinut sinulle kuitenkin hyvin? T: toinen herkkävatsainen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kokeillut olla täysin ilman makeutusaineita, mutta en huomannut mitään eroa eikä oireita ole esimerkiksi tullut koskaan perus makeutettua heraproteiinia käyttäessä, joten tämä Fast sopii itselle hyvin :) kannattaa kokeilla heraisolaattia, joka sopii yleensä paremmin laktoosiherkille vaikka olisikin makeutettu.

      Poista

kiitos kommentista!

Kaikki asialliset kommentit julkaistaan.