Arvatkaa mistä tietää, että on kasvanut aikuiseksi? Siitä kun museot eivät olekaan enää se maailman tylsin ja epämieluisin paikka, jonne meneminen oli nuorempana niin kuollettavan tylsää. Mua on pienestä pitäen viety raahattu museoihin ympäri maailmaa äidin vanhempieni toimesta. Silloin 7-15 -vuotiaana voitte varmasti uskoa, ettei se ollut mitään suurinta herkkua lomamatkoilla tuossa iässä, kun ajasta 60% meni museoissa :-D Vaikken itseäni pidä minään maailman kultturelleimpana ihmisenä, olen nykyään alkanut nauttimaan museoissa käymisestä ja olin oikeasti harmissani, kun suunnittelin meneväni käymään Tukholman modernin taiteen museossa ja se oli maanantaisin KIINNI! No, hätä ei ollut tämän näköinen vaan päätin mennä käymään Fotografiskassa, joka on valokuvamuseo (onko tämä edes oikea termi?) ja jossa en ole aikaisemmin ikinä vieraillut. Fotografiska sijaitsee Södermalmilla Stora Tullhusetissa Stadsgårdhamnen 22:ssa. Paikka on meren rannalla ja esimerkiksi Viking Linen laivaterminaalista rantaa pitkin Gamla Staniin kävellessä on kyseinen museo matkan varrella. Slussenin metroasemalta tuonne kävelee ehkä viitisen minuuttia.
Pieter Hugo, 2011 (Picture here)
Tällä hetkellä siellä oli Paolo Roversin "Secrets", Inka Rutan "You and me", Pieter Hugon "This must be the place" sekä Marcus Bleasdalen "Farming out of poverty" näyttelyt. Erityisesti Pieter Hugon valokuvat koskettivat itseä ja olin todella vaikuttunut niistä. En ole sellainen ihminen, joka voisi istua tunteja analysoimassa ja tulkitsemassa jotain taideteosta tai kuvaa, mutta kyllä mulle tuli kylmät väreet ja iho meni kananlihalle monistakin valokuvista.
"Pieter Hugo (South African, b. 1976) came of age in a country divided by
race. Under apartheid in South Africa, whites were considered full
citizens while blacks were segregated, marginalized, and mistreated.
Following the official fall of apartheid in 1994, conditions improved
for blacks, but gross injustices persisted. Hugo, calling himself a
“political-with-a-small-‘p’ photographer,” was not willing to turn a
blind eye to this situation and began concentrating on subjects that
society preferred to ignore. His commitment to photographing the
underrepresented carried him from his native Cape Town to other places
on the African continent where similar conditions, often the result of
colonialism, existed. Over time, Hugo’s practice has expanded to include
more conceptual themes, but he has remained true to his artistic roots.
His striking pictures force viewers to take note of people, places, and
moments that might otherwise be forgotten."
Pieter Hugo, Nollywood
Pieter Hugo, The hyena & other men
Pieter Hugo, Permament error
Osa valokuvista ovat hieman epämiellyttäviä katsoa, joka ehkä juuri tekeekin niistä niin kiehtovia. Miten siellä? Tuliko joku muukin vaikuttuneeksi tämän nuoren valokuvaajan taidoista?
Siis vau! Harmi kun ei oo tulossa reissua Tukholmaan! Aika pysäyttävän upeita :)
VastaaPoistaOksettavia kuvia, en kunnioita tätä ''valokuvaajaa''.
VastaaPoistaPieter Hugon kuvia oli tässä ihan hmm oisko viime vuonna ollu Kiasmassa. Mahtavia :)
VastaaPoistaAika pysäyttäviä kuvia, mut hienoja :)
VastaaPoista- Noora
Vain sairas ihminen vaikuttuu tällaisesta kuvamateriaalista
VastaaPoistaMunkin mielestä on aika kamalia kuvia.
VastaaPoista