HYVÄPAHA ASIAKASPALVELU

sunnuntai 15. syyskuuta 2013


Olen monesti miettinyt itseäni asiakaspalvelijana ja vastaavasti asiakkaana. Mitä itse tarjoan asiakkaille ja mitä vaadin asiakkaana. Olen työskennellyt vaatekaupassa yhteensä 1,5 vuotta ja kokemusta on niin naisten kuin miestenkin muodista. Tässä ajassa on tullut nähtyä vaikka minkälaisia asiakkaita ja olen myös entistä enemmän kiinnittänyt huomiota saamaani asiakaspalveluun varsinkin vaateostoksilla käydessä.

Ensiksi pakko todeta, että miten on niin helvetin vaikea joissakin alan liikkeissä tervehtiä se asiakas? Viimeisimpänä savua korvista ilmaan nostava kokemus tapahtui viime tiistaina aamulla noin 10:15 Willassa eräässä naisten vaatteita myyvässä ruotsalaisessa ketjuliikkeessä (ei H&m). Kävin nopsaa vilkaisemassa onko heillä yhtä haluamaani paitaa aamulaten hakureissulla. Myyjä seisoi tiskin takana ja mun tullessa liikkeeseen nosti katseensa, katsoi mua kohti ja laski katseensa takaisin lehteen, puhelimeen, kansioon mitä lie katselikaan. Sillai ei helvetti, olen aamun oletettavasti ensimmäinen asiakas ja sillä hetkellä ainoa liikkeessä, eikä siltikään voi sitä huomenta tai edes tervehdystä sanoa :-D Meinasin siinä vaiheessa jo kovaan ääneen todeta myyjälle, että hyvää huomenta vaan sullekin. Tämä ilmiö kyllä ilmenee ikävän usein monissa vaateliikkeissä käydessä, vaikka sattuisit katselemaan jotain myyjän vieressä hänen esimerkiksi viikatessa pinoja siistimmiksi. Ymmärrän ja tiedän, ettei jokaista asiakasta aina välttämättä kerkeä edes tervehtimään ennen hänen poistumistaan liikkeestä, mutta jos myyjä vilkaisee mua tai kävelee mun ohitse ja vielä vastaantulevasta suunnasta, niin luulisi, että viitsii edes tervehtiä, jos ei sitä muuta apua tarjoa. Itse olen välillä vähän liiankin innokas moikkailemaan ja välillä huomaan heti moikkaamisen jälkeen, että hemmetti mähän olen moikannut ton jo :-D


Koska työskentelen Bestsellerillä Vilassa ja Varner Groupissa Dressmannissa, kummassakin on painotettu asiakaspalvelun ja myymisen tärkeyttä. Olette varmaan jokainen kokeneet Onlyssä, Vero Modassa tai Vilassa käydessä asiakaspalvelun kauhukokemuksenne liian innokkaiden myyjien vuoksi? Kyllä, olen itsekin kokenut saman, vaikka puljussa työskentelenkin :-D Vaikka itse olen saman koulutuksen saanut, kuin ne super innokkaan myyjät niin itse koen sen todella ahdistavaksi shoppaillessa. Itse asiakkaana vaadin sen tervehdyksen, jos myyjä on lähettyvillä ja näkee minut, tarjotaan apua vaikka vain sanomalla "huikkase, jos tarviit apua" ja että myyjä on hollilla, jos tarvitsen sovitukseen uuden koon jostakin vaatteesta. Tietenkään nämä kaikki eivät aina täyty pinta-alaltaan isoissa ketjuliikkeissä, mutta varsinkin pienemmissä liikkeissä haluan sen mahdollisuuden saada palvelua, jos olen avun tarpeessa. Kuitenkin, jos myyjä höpöttelee mulle liikaa niitä näitä ja ihan asian ohi, seuraa kuin hai laivaa ja on vähän liian innokkaana siellä sovituskopin ulkopuolella eikä vain ymmärrä lopettaa, koen sen todella rasittavaksi. Varsinkin jos en ole yhtään juttutuulella tai mulla on kiire. Tästä syystä olen itsekin myyjänä asiakkaalle tilaa antava ja yritän lukea vähän asiakkaan fiilareita, enkä ala vainoomaan ja ahdistelemaan.


Jokainen myyjä on erilainen ja niin on myös asiakaskin. Välillä kyllä tuntee itsensä töissä niin typeräksi, kun moikkaan pirteästi ja varsinkin jos höpöttelen asiakkaalle jotain ja vastaukseksi tulee syvä hiljaisuus eikä edes katseen nostoa mua kohti. Kaikki ei sitä palvelua, kontaktia ja myymistä halua, mutta kyllä mua raivostuttaa myyjänä, jos asiakas ei voi edes tervehdykseen vastata. En vain voi sille mitään :-D Kaikista parhaita on yleensä pariskunnat. Nainen kävelee edellä, mies perässä, tervehdin ja MIES vastaa mulle, naiselta saa vain mulkaisun. WTF tulee aika usein mieleen tälläisessä tilanteessa. Onneksi on niitä ihaniakin asiakkaita ja itsekin olen saanut "vaatimatta" tai pyytämättä ihan super hyvää asiakaspalvelua tavallaan vahingossa. Mulla henkilökohtaisesti menee todella nopeasti maku johonkin liikkeeseen, jos myyjät eivät ikinä ota mitään kontaktia ja kassalla rahastaessakaan ei edes tervehditä. Hyvinkäälläkin on pari liikettä, jossa käyn todella harvoin juuri tästä syystä. Ei vain huvita mennä sinne, koska alkaa vituttamaan vierailun jälkeen asiakaspalvelun takia, jota en koskaan saanut. Ja kyllä mua alkaa ärsyttämään se nyrpeä myyjä ruokakaupan kassallakin ihan yhtä paljon. Miksi pitää olla asiakaspalvelutyössä, jos ei vain ole kykeneväinen siihen sosiaaliseen kanssakäymiseen?

Onko teillä jotain kauhukokemuksia vaateostoksilta tai vastaavasti oletteko saaneet joltain myyjältä todella hyvää asiakaspalvelua ja palaatte sen vuoksi kyseiseen liikkeeseen aina uudestaan ja uudestaan? :-)

Ps. onko tää fontti liian pieni? Muokkailin ulkoasua ja mietiskelin, pitäisikö sitä suurentaa. EDIT//: fontti suurennettu, nyt hyvä?

37 kommenttia:

  1. Mä oon alkanut kiinnittämään asiakaspalvelijoihin huomiota ja samat jutut on pistänyt myös mun silmään! Itse opiskelen nyt ekaa vuotta kauppiksessa ja toivon että itsestäni tulisi hyvä asiakaspalvelija vielä joskus. Hyvä postaus :)

    minttusblog.blogspot.fi

    VastaaPoista
  2. Itse oon kyllä just semmonen, että jos mua ei jossain liikkeessä tervehditä, niin sitten en sieltä myöskään mitään osta.. :D ja minun mielestä toi fontti sais olla hiukan isompi :)

    VastaaPoista
  3. Todella hyvä postaus! :) Viimeksi kun olin Englannissa oli sielä niin se asiakaspalvelu ihanaa kaikki tervehtivät ja yhdenkin liikkeen nainen oli ihan, että "hei kaunokainen, voinko auttaa sinua jotenkin?" Suomessa välillä tuntuu, että mistä ihmmeestä ne tietyt ihmiset ovat tulleet asiakaspalvelualalle kun eivät edes osaa sanoa HEI :D !!

    VastaaPoista
  4. Olin itse Lahdessa eräässä pienessä, yksityisessä vaatekaupassa myyjänä vajaan vuoden verran opiskelujeni ohessa. Toki, koska pieni liike on kyseessä, asiakaspalvelun laatu korostuu. Mä en vaan valitettavasti itse koe oloani mukavaksi, jos myyjä on mulle koko ajan tuputtamassa jotakin, vaan mieluummin katselen rauhassa ja kysyn, kun apua tarvitsen. Näinpä siis aina tervehdin, kysyin voinko auttaa ja jos asiakas viihtyi pidempään, saatoin yrittää jonkinlaista small talkia liittyen uutuuksiimme tai muuhun vastaavaan. Aika nopeasti sieltä joukosta kyllä huomaa ne, joita ei yhtään kiinnosta. Nimenomaan tärkeintä musta on olla läsnä ja tavoitettavissa aina, kun asiakas sitä tarvitsee. Oon viimeisintä duuniani lukuunottamatta ollut AINA asiakaspalvelussa ja vaikka välillä vituttaakin aika urakalla, on sanottava, että kyllä mä siitä tykkään ja siinä viihdyn. Näinpä mun onkin niin vaikea ymmärtää toisinaan saamaani, suorastaan paskaa, palvelua - elanto on toki jostain tienattava, mutta joku roti silti. (:

    VastaaPoista
  5. mä ite lakkasin käymästä vila-liikkees ku siellä ne ahdistelee ihan sikana, vaikka sanoiski et ''oon katselemassa vaan'' ni silti tullaa kysymysten kaa että mitä oon ettimässä ja tarviinko jotain. tykkään jos se jää siihen moikkaukseen ja just että voi tarvittaessa pyytää apua JOS haluaa :D

    VastaaPoista
  6. Täyttä asiaa tää postaus! :-D Itse kävin Ruotsissa Luleåssa shoppailemassa, niin Glitterissä myyjä ei sanonut sanaakaan koko ostosten tekemisen aikana. Ei edes hintaa vaivaantunut sanomaan... Mahtoi varmaan kuulla kun puhuin suomea niin ei uskaltanut sanoa mitään :-D Totesin sit vaan kovaan ääneen lähtiessä että HEJDÅ!

    VastaaPoista
  7. isompi fontti olisi parempi! Hyvin kirjitettu postaus täyttä asiaa :)

    VastaaPoista
  8. Todella hyvä postaus! Itsekin työskentelen vaatekaupassa ja jos olen asiakkaana muissa kaupoissa, niin kiinnitän paljon huomiota asiakaspalveluun. Mä itse pyrin moikkaamaan kaikkia asiakkaita ja oon ihan hämilläni jos mua ei moikata jossain toisessa liikkeessä! :D Kohtelen asiakkaita niin kuin tahtoisin jonkun myyjän kohtelevan mua itseäni. En itse tykkää liiallisesta höpöttelystä ja tuotteiden tuputtamisesta, joten pääasiassa olen läsnä ja tarjoan apua haahuileville henkilöille ja muillekin. Moikkaan myös yksilöllisesti kaikkia ja ajattelen asiakkaita ihmisinä, enkä jonain ostavina objekteina, joita moikataan robottimaisesti samalla tavalla ja joita kohtaan käyttäydytään kylmästi. Olen sellainen lämmin ja mun mielestä hyvällä tapaa tuttavallinen, niinkuin olen muidenkin ihmisten kanssa asioidessa.

    Niin ja olisi kyllä hyvä, jos suurentaisit fonttia hieman! :)

    VastaaPoista
  9. Tampereella ainakin aikoinaan keskustan Ninjassa oli aina myyjät hengittämässä niskaan, siis ne ihan seuras kun hai laivaa puolen metrin päässä. Myös Vilassa Tampereella oli(/on?) tosi raivostuttava myyjä ja sen takia lopetin käymästä siellä :D

    VastaaPoista
  10. Ai niin, aikoinaan kun ite olin kassantätinä, tuli kassalle sellanen nuoripari, tervehdin niitä ihan normaalisti ja palvelin kun ketä tahansa muutakin, mutta se muija vaan mulkas mua kun halpaa makkaraa ja sillä välin kun jätkä makso ostoksiaan, tää neiti laitto laatikkoon palautteen jossa luki "vittumainen ämmä kassalla" :"""""""""""""""D ai että me hajottiin työkaverin kanssa :D

    VastaaPoista
  11. Mä olen niin tottunut tohon ettei melkein missään moikata kun kävelen liikkeeseen. Viimisin kauhukokemus oli Sokoksen kosmetiikkaosastolla jolloin kävin ostamassa meikkejä 150 euron edestä. Itselläni oli kori kädessä jonka ojensin myyjälle. Myyjä ei tervehtinyt minua vaan katsoi kuni halpaa makkaraa. Sitten hän totesi vittumaisesti "anna se koris tänne" ja kaatoi ostokseni röyhkeästi eteen ja alkoi näpytellä hintoja. Tietty loppusumman sitten sanoi edelleen samalla vittumaisella äänensävyllä ja paiskasi pussin eteeni johon latoi ostokseni kovaa kyytiä. Ei edes tervehtinyt tai kiittäny maksettuani.

    Ehkä naamassani oli sitten jotain vikaa.... Tämä nyt oli viimisen reissuni kun jäi paha mieli ja teki mieli jättää tavarat ostamatta. Olen muutenkin kauhean herkkä ihminen niin tuo jotenkin jäi kauhistuttamaan...

    Vaatekaupoissa taas mua ahdistaa se että myyjät tulevat odottamaan pukukopin taakse ja pyytävät nähdä miten vaatteet istuvat. Näin on myös käynyt monesti enkä tykkää siitä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuollaisesta käytöksestä kannattaa laittaa palautetta firmalle, ehkä jopa katsoa rintalapusta nimi ja mainita myös se. Itse valitin kerran erään H&M liikkeen myyjän samankaltaisesta käytöksessä, ja tämä hyvitettiin minulle hyvinkin avokätisesti ja myyjälle luvattiin pitää vähintäänkin puhuttelu, josta hatunnosto H&M:lle.

      Poista
  12. Kotkan Vila ja sen yli-innokkaat myyjät, harvemmin tulee siellä niitten myyjien takia käytyä..

    VastaaPoista
  13. Hahah Vila on tosiaankin ehkä se pahin paikka!:D Myyjät ovat joka kaupungissa niin yli-innokkaita verraten vaikka Vero modaan/Onlyyn, vaikka samaa ketjua ovatkin. Tosin viime aikoina oon huomannut samaa ilmiötä myös Veromodassa ja Onlyssä...

    Itsekin työskentelen myyjänä firmassa, jossa asiakaspalvelua korostetaan SUPER paljon ja jokainen asiakas on tervehdittävä ja palveltava alusta loppuun. Liiallinen tuputtaminen ei sovi omaan tyyliini ja pyrinkin lukemaan aina asiakasta ja toimimaan tilanteen mukaan. En myöskään voi käsittää asiakkaita, jotka eivät vaivaudu vastamaan tervehdykseen tai vastaavat mulkoillen, teenhän kuitenkin vain työtäni:) Peruskohteliaisuus puuttuu ylllättävän monelta...

    Olen itsekin alkanut kiinnittää huomiota asiakaspalveluun ollessani itse asiakkaana ja olinkin aivan ihmeissäni viimeksi Ginan kanssalla, kun myyjä käski edessäni olevan asiakkaat itse viemään tuotteen mitä tämä ei ottanutkaan paikoilleen oh-noes.

    VastaaPoista
  14. Joku muukin näemmä kerennyt Kotkan Vilan myyjistä avautumaan! Itse en voi kyseiseen puljuun mennä kun vitutuskäyrä kohoaa taivaisiin ja elin ilmestyy otsaan kun huomaan kuinka ällöttävän teennäisiä ihmisiä siellä on töissä... Asiakaspalvelu ei ole luontevaa vaan feikkiä, tekopirteää lässytystä..

    VastaaPoista
  15. Itseäni rasittaa yli-innokkaasti moikkailevat myyjät (Vila & Vero moda) Nykyään huomaan, kuinka vapauttavaa on käydä esim H&M:llä ja Ginassa, kun siellä saa shoppailla RAUHASSA, kukaan ei hengitä niskaan. Voin olla outo, mutta en esim Vero Modassa kaipaa sitä, että kokoajan joku myyjä moikkailee innokkaana, kyselee mitä etsin..ns ylipalvelee. Shoppailu on minulle rentoutumismuoto...en jaksa joka kaupassa jutustella myyjien kanssa ja näytellä heille sovittamiani vaatteita. Onneksi on vielä kauppoja missä ei tyrkytetä.

    Pahinta on kyllä juuri, sori vaan..Vilan&Vero modan myyjät. Onkohan Vilassa koskaan herätty miettimään sitä, että montakohan asiakasta Vilassa jättää käymättä näiden yli-innokkaiden myyjien takia? Itse en voi sietää sitä, että kokoajan joku myyjä roikkuu perässä, tulee sovituskopin luo kyselemään ja pyytää näyttämään ja kerran yksi Vilan myyjä kantoi minulle sovituskoppiin tuotteita "jotka näyttäisivät vain niin hyvältä päälläni"...en todellakaan pyytänyt näitä tuotteita. Ei siinä auttanut muu kuin sovittaa.. Myöskin se lisätuotteiden myynti ärsyttää, tarviitko toppia, korua, huivia... tiedän, myyjät tekevät vain työtään ja sitä mitä teillä on käsketty, mutta silti rasittaa.

    VastaaPoista
  16. Mäkään en enää halua käydä Viloissa ollenkaan kun se asiakaspalvelu on poikkeuksetta liian innokasta ja rasittavaa. Ja vihaan BS:llä sitä lisämyyntiä. Myyrmannin veromodan kierrän hyvin kaukaa, mulle jäi sieltä ihan hirveät traumat.

    VastaaPoista
  17. Hauskaan aikaan sattui tämä postaus tulemaan! Juteltiin just toissapäivänä kaverin kanssa siinä, kuinka ei kumpikaan uskalleta astua jalallakaan vilan myymälöihin, koska pelätään, ettei päästä sieltä iiikinä pois myyjän tyrkyttäessä sovituskoppiin yhden jos toisenkin "mielettömän hyvännäköisen" vaatekappaleen kanssa. Ymmärrän, että myyjän tulee tykätä myymistään tuotteista ja on kiva, kun myyjä kommentoi esimerkiksi tuotetta, jonka olen aikeissa ostaa ..mutta mun mielestä tää sun kommenttiboksikin todistaa sen, että jokin on mennyt väärin, jos ihmiset ei enää uskalla mennä koko liikkeeseen siinä pelossa, ettei saa rauhassa katsella :-D
    Joten hyvä, jos itse kyseisen liikkeen myyjänä tunnistat, että liika on liikaa! Toivottavasti muutkin tajuaa sen pian.. :-)

    VastaaPoista
  18. rupesin sellaista miettimään jos ylipainoinen haluaa vaatekauppaan töihin mutta hänelle eivät mahdu ison vaate kokonsa vuoksi esim kyseisen vaatekaupan vaatteet päälle.
    Voiko tämä olla peruste,että häntä ei palkata.
    Vai onko vaatekaupoissa se periaatte,että myyjälle on mahduttava kyseisen vaatekaupan vaatteet päälle?

    VastaaPoista
  19. Täytyy kyl myöntää et jätän vilassa käymisen välistä yli-innokkaiden myyjien takia. Vila on tosi pieni kauppa verrattuna esim. H&M. Jumbon vilassa tunnen myyjän silmät selässä koko sen ajan ku oon kaupassa ja yleensä siinä käy niin, että silmäilen kaupan läpi ja lähen nopeesti pois :D ei tuu ees mieleen sovittaa mitään.

    Oon itseasiassa käyny siinä Willan vilassa ku olit töissä. Sovitin yhtä mekkoo mitä himoitsin. Tulin sisään niin moikkasit ilosesti ja oli iha jees, mut sit ku olin tullu sovittamasta sitä mekkoo nii tulit kyselee siitä nii olin vähä sillee juu ja yritin karata mahd. nopeesti :D

    Moikkaus molemminpuolin kuuluu peruskohteliaisuuteen ja läsnäolo tosi tärkee. En välttämättä haluu rupatella myyjien kanssa mitää, pyydän kyllä apua ja mielipidettä jos haluan :) Nii ja mulle kyl riittää tervehdykseks kaunis hymy!

    VastaaPoista
  20. Mua taas ei oikein häiritse tuo tervehtiminen vaan ennemminkin se hai- fiilis mikä muutamissa paikoissa tulee. Ei pysty rennosti katselemaan, kun joku kokoajan seuraa ja kyttää. Toki sitten taas jos tarviin jotain kokoa tms. olisi kiva et myyjä olisi jossain huudeilla kuitenkin. Mut oma reviiri on oma reviiri... ;)

    VastaaPoista
  21. Voin niin samaistua sanoihisi! Myös vaateliikkeessä työskentelevänä, mietin monesti omaani ja muiden käytöstä, niin myyjän, kuin asiakkaan kulmasta. Mietin myös monesti, että miten jollain asiakkailla voi olla niin huono päivä, että iloisesta tervehdyksestä huolimatta, niin kävellään vaan kyrpä otsassa ohi ja mulkastaan vielä perään. Ja eniten kyllä höyryjä nousee päästä, kun itse vierailen muissa kaupoissa ja huomaa saamansa "asiakaspalvelun". Ei voi olla myyjältä vaikeaa sanoa hei, moikka, kiitos ja ole hyvä ja Ärsyttää nähdä ns "löysiä" myyjiä hommissa. Onneksi aika monessa firmassa kuitenkin painotetaan asiakaspalveluun ja kyllähän kaikille pitäisi olla opetettuna hyvät käytöstavat ;)

    rolssi.blogspo.com

    VastaaPoista
  22. Itse kanssa asiakaspalvelijana kiinnitän huomiota tervehtimisiin yms. Ja on kyllä niin törkeää jos ei edes sitä "heitä" voida sanoa ja ollaan muutenkin naama norsun *piip*! Monesti miettinyt, että seuraako niiden pomot ollenkaan työskentelyä? Millekään yritykselle ei oo hyvää mainosta tuollainen käytös...

    Ja itseä kans ärsyttää jos asiakaspalvelijana tervehdin ja saan vain ynseän katseen takaisin...huoh. On se yhden sanan sanominen joillekin ilmeisesti ylivoimainen tehtävä.

    VastaaPoista
  23. Voi luoja, en muista mikä liike Kampissa, mutta oltiin pari viikkoa sitten shoppailemassa ja heti liikkeeseen astuessa nuori (pissis)naismyyjä kävi niin innokkaasti kimppuun, että ihan ahdisti.. Tyrkkäsi mulle ja kaverille neuleen käteen, josta en välittänyt sitten yhtään, mutta jatkoi innokkaasti ja kovaäänisesti kertomaan kuinka kallis alkuhinta on, nyt tää on tarjouksessa, mene kokeilemaan ja jäi odottamaan pukukapin toiselle puolle. Se ajo mut sinne pukukoppiin!!! Kun heitin muita vaatteita (jotka olisin voinut ostaa ) siihen kaiteelle niin se huus "mää vien nää jo pois, kun oot kokeillu!" ja nappas kaikki vaatteet siitä ja vei pois tuoden jotain muita ryysyjä, joita en halunnut edes kokeilla!! Ei meinannut päästää liikkeestä ulos ja muutkin asiakkaat oli ihan hämmentyneitä. "Ihkuu!! Ihanaa! Tosi siistiii! Mee kokeilee! Hyvältä näyttää! Nyt kyllä otat ton! Siis, tää on niin siisti et sun on kyl pakko ottaa tää! Hei mä tuon teille kaikille noi neuleet, oottakaa!!" Me lähettiin sieltä karkuun eikä ostettu mitään, vaikka jotain olisin halunnutkin. Myyjä oli niin päällekäyvä, puhua puputti niin kovaan ja korkeaan äänensävyyn, että alkoi suoraan sanottuna vituttamaan, muutkin asiatkaat kuiskivat keskenään.. Molemmat meistä, minä ja ystäväni ollaan ammatiltamme myyjiä monen vuoden takaa ja se tapaus on tullut todella monesti otettua esille KUINKA MYYJÄ VETÄÄ ÖVERIKSI!!

    VastaaPoista
  24. Musta on ihan kiva et tervehditään myyjän kanssa puolin ja toisin, mutta just sellanen yli innokas myyjä saa mutkin kaikkoamaan liikkeestä nopeasti ostamatta mitään :/
    Silloin se ei haittaa niin paljoa jos myyjä moikkaa ja jutustelee luontevasti ja hänestä näkee et hän on luonteeltaan aidosti semmonen mut ne myyjät kenestä näkee et naama norsun v:llä ollaan niin teennäisen tekopirteitä saa karvat pystyyn :D :D
    Viimeisin "yli innokas" myyjä kokemus oli viime shoppailu reissulla eräässä kenkäliikkeessä.. siis se liike ei itsessään ollut kovin iso että myyjä varmasti muisti että oli tervehtinyt jo mua ja tarjonnut apua mutta siitä huolimatta 5 min kaupassa oloni aikana hän tuli tarjoamaan varmaan 5? kertaa apuaan ja muistutti että kenkiä saa sovittaa.. olin vähän wtf ilme naamalla, kappas kun en tajunnut että kenkiä saa sovittaa kun sovittelin niitä jo :D :D että vaikka on opetettu tommoset maneerit niin ei niitä tarvitse toistella samalle ihmiselle montaa kertaa :D
    Ja toisaalta saa ärsyyntymään nekin myyjät ketkä vain mulkaisee asiakasta kuin ajattelis "mitä helvettiä tuo täällä tekee" :D
    Tulipa pitkä avautuminen, aamen olen puhunut.

    VastaaPoista
  25. Itse olin nimeltämainitsemattomassa farkkupainotteisessa vaateliikkeessä Turun seudulla. En ollut itse asiakas, mutta seurasin haukkana sitä toimintaa. Asiakasta moikattiin ihan normaalisti, kysyttiin mitä on vailla, esiteltiin puolet kaupan farkuista, kannettiin niitä sovituskoppiin sekä pyydettiin näyttämään miten farkut istuu. Myyjä kirjaimellisesti tuli ja kokeili vyötäröltä, mikä ois jo mun silmään turhan tunkeilevaa. Lisäksi kassalla nämä tarviitko uusia sukkia, boksereita taikka vyön .... hmm.

    VastaaPoista
  26. Juuri Vilassa ja Vero Modassa olen saanut aivan mahtavaa asiakaspalvelua! Mua pitää vähintään tervehtiä, mutta tykkään myös, että jutellaan ja esitellään vaatteita, sekä tuodaan kokoja ja asusteita sovituskoppiin. Myyjällä pitää tosiaan olla myös sitä pelisilmää, ettei tuputa apuaan niille, jotka siitä ahdistuu. Ihmisiähän tässä kaikki ollaan, jos joku myyjä on mun makuun liian tyrkky, niin sanon ystävällisesti, että haluan rauhassa katsella, ja pyydän apua jos tarvitsen. Kaikista kamalimpia ovat myyjät, jotka räpläävät kännyköitään asiakkaiden nähden/ "huomaamattomasti" tiskin takana.

    VastaaPoista
  27. Vastailen kommentteihin myöhemmin, mutta tähän väliin välikommentti, että ihania avautumisia ja sellasia tarinoita, että huhhu :-D Vaikka meistä Vilan myyjistä ei niin tykätäkään ;-)

    VastaaPoista
  28. Vilan myyjissä ärsyttää epäaitous! Ja jos kysyn mielipidettä verhon takana päivystävältä myyjältä, niin kaikki näyttää aina niin hyvältä. C'moon jos kysyn mielipidettä, niin rehellinen sellainen olisi kiva! Jumbon Vila on pahin ikinä, Hyvinkäältä oon Vilasta saanut lähes aina mukavaa palvelua:)

    VastaaPoista
  29. Me suomalaiset (yleistettynä) ollaan vähän tälläsiä "halutaan olla rauhassa" ja mulla ainakin tulee hyvinkin ahdistunut olo yli-innokkaista myyjistä. Jumbon vilassa koin kauhunhetket ja kyseiseen liikkeeseen en sen jälkeen ole mennytkään jollei joku kaveri ole henkisenä tukena, kun myyjä suorastaan ahdisteli asiakaspalvelullaan. Mitään en saanut koskea tai katsoa itse, vaan heti pungettiin väliin antamaan minulle kokoa tai ehdottamaan toista tuotetta mikä sopisi ja olisi kiva. Sovituksessa ollessani puolialastomana myyjä puhelee kokoajan, pyytää näyttämään vaatteita päälläni ja tuo tyrkylle lisää vaatteita "mitkä sopisivat ihanasti" vaikka mitään en ole pyytäny. Kohteliaasti yritin sanoa ei kiitosta ja haluan vain katsella. Ja lopulta jouduin turvautumaan puhelimeen johon esitin puhuvani, että pääsen karkaamaan myymälästä :D ehkä olen itsevain niin juro, mutta tämä aiheutti oikeasti pieniasteisen trauman :D
    Itse olen myös vaatemyyjänä ja pyrin olemaan hyvä asiakaspalvelija ilman sitä ahdistelua, kyllä niistä asiakkaista pystyy lukemaan, että milloin tarvitsevat apua :))

    VastaaPoista
  30. Itse olen Jyväskylästä ja täällä kyllä tiedän myös kiertää kaukaa kaikki nämä tyrkkykaupat eli Vilan, Vero Modan, Onlyn ja Piecesin - jopa Bianco ja Glitter on nykyään muuttunut samaan suuntaan... Kyllä munkin mielestä on kohteliasta tervehtiä ja saa tietty kysellä mitä on tullut katselemaankin, onhan se myyjän työ kuitenkin loppupeleissä myymistä, mutta en vaan voi itse sietää sitä ylipirteetä "mooi, mitäs etit, joo noi kengät onkin hei tosi ihanat, ja tossa vieressä on kans samanlaiset toisessa värissä, ai että ne sopii hei hyvin ton kaa, jee ihanaa!" Tämmönen myyjä saa kyllä nopeasti karvat pystyyn, vaikka en mikään antisosiaalinen juro olekkaan. Ja samaten toi, että jos jotain sitten päädyn ostamaan, nii sekään ei riitä vaan "haluisitko hei vielä kattoo näitä koruja, entäs tarviitko huivia, sukkia, toppia tai ihan mitä vaan, sopis niin hyvin tän uuden puseron kaa?!?!"

    VastaaPoista
  31. Mä niin vihaan sitä tuputtamista mitä Onlyssa, Vero Modassa ja Vilassa tapahtuu. Ahdistaa ihan suunnaattomasti kun joku hengittää sun niskaan.. Mun mielestä on ok moikata ja kysyä tarvitseeko apua, mutta jos vastaan että ei olen vain katselemassa, niin mielestäni myyjän ei sillon pitäisi alkaa tuputtaa tuotteita ja esitellä uutuuksia. Miksi ei voida antaa katsella rauhassa?! :D Pari kertaa olen näissä kyseisissä liikkeissä myyjälle maininnut, että tehdäänpä nyt alkuun selväksi se, että tiedän hänen tekevän vain työtään, mutta minä aion nyt todellakin ostaa vain ja ainoastaan tämän yhden vaatekappaleen enkä todellakaan tarvitse mitään muuta. On muute pari myyjää jäätynyt sen jälkeen...:D

    VastaaPoista
  32. Ehkä eniten ärsyttää, kun ollaan shoppailemassa poikaystävän kanssa esimerkiksi brothersissa. Kävellään sisään ja myyjä kysyy minulta, voiko hän auttaa! Ehkä mies tietää itsekin mitä hän tarvitsee :D Sen kerron myös aina myyjälle

    VastaaPoista
  33. Mä tykkään siitä kun autetaan ja erityisesti se että tuodaan lisää kokoja sovituskoppiin..helpottaa suunnattomasti esim farkkujen ostamista. Oon niin suorapuheinen ihminen, että sanon suoraan jos joku rätti on mielestäni kauhea, aivan liian kallis tai ei sovi yhtään itselleni, joten tästäpä on pari myyjää hieman jopa loukkaantunut tai jäätynyt. Ja se korujen/huivien tms tuputtaminen ihan ok ku sanon aina vaan EI KIITOS jos en tarvitse, niin se kyllä jää sitten siihen. Eli no problem. Toisissa kaupoissa saa oikeen etsimällä etsiä apua ja neuvoja, hyvä että edes näet työntekijöitä missään.
    Sen voin kyllä myöntää että oon vaikea asiakas. Eli jos myyjä osaa auttaa mua hyvin ja löydän juuri sopivat tuotteet niin oon kyllä helkkarin tyytyväinen.

    VastaaPoista
  34. Musta on ihanaa ku tervehditään kun astun kauppaan sisään! Mun mielestä se kuuluu asiaan ja tuun siitä paremmalle mielelle, eikä mua häiritse jos myyjä tulee kyselemään tarvitsenko apua, koska osaan avata suuni jossen apua tarvitse.

    Mua taas pistää vihaksi ruokakaupan myyjät jotka eivät tervehdi kassalla.
    Siis miten vaikeeta voi olla katsoa silmiin, hymyillä ja tervehtiä asiakasta? Mulle tää on tosi tärkeetä, jää aina paskanmaku suuhun jos myyjä ei hymyile ja katso silmiin tervehtiessään :( Ei oo asiakkaan syy jos myyjällä on tamponi vinossa..

    Mulle tulee ahistunut olo jos nään jo kauppaan mennessä että apua taas tossa on toi hapannaama joka vaan murahtaa ja mulkasee ku tuun maksamaan ostoksia, asun niin pienellä paikkakunnalla että valitettavasti en pysty edes valitsemaan toista kassaa :/

    VastaaPoista
  35. Mä oon ite taas töissä kaupan kassalla ja ai että mulla menee välillä pata jumiin joidenkin asiakkaiden kanssa! Niiden ketkä eivät edes moikkaa, tai sano yhtä halaistua sanaa! Itse moikkaan aina hymyillen ystävällisesti sanoilla hei!/moi!/moikka! ja kiitän kuuluvasti katsoen asiakasta silmiin, se on niin loukkaavaa jos asiakas ei vaivaudu edes moikkaamaan tai vastaamaan vaikka tervehdin kuuluvalla äänellä, tai kun kysyn tahtooko asiakas kuittia ja kun kiitän. Tulee oikeasti paha mieli! Ja itse olen vastavuoroisesti huomannut nyrpeitä kassatätejä, heitäkään en voi ymmärtää! Heitä ei pitäisi päästää asiakaspalveluun ollenkaan..
    -jenny

    VastaaPoista
  36. Kerran Vilassa käydessäni siellä oli todella yli-innokas myyjä ja sovituskopissa ihan mietin, että milloin sieltä uskaltaa livahtaa ulos. :D Se myyjä oli ihan koko ajan kimpussa ja höpötti taukoamatta. H&M:ssä taas mut on muutaman kerran rahastanut tosi nyrpeä myyjä. Ei viitsinyt moikata ja tyrkkäsi mun ostoskassin mulle pöytää pitkin ja katsoi nyrpeänä muualle ja selvästi odotti, että lähden. Jäi aika ikävä fiilis, sillä yritin itse olla tosi kiva myyjälle.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!

Kaikki asialliset kommentit julkaistaan.

Theme Designed By Hello Manhattan

Copyright

Copyright Mikaela Koskela