Slider

Just do it

maanantai 19. lokakuuta 2009

Multa on toivottu juttua mun liikunnasta ja ruokavaliosta ja täältä se pesee!

Liikunta

Liikunta on parin viime vuoden aikana tullu mulle tosi tärkeäksi. Aluksi se lähti pelkällä Cheerleadingilla, sitten pääsinkin seuramme edustusjoukkueeseen ja treenejä oli 3-4kertaa viikossa, joten muulle ei aikaa ollutkaan.

Viime loppu talvena lopetin edustuksessa sopimuksen päättyessä ja vaihdoin taas harrastejoukkueeseen, jolla on treenejä 2kertaa viikossa ja treeneissä ei ole niin pakollista käydä kuin edustuksessa se oli pakollista ja poissa ei oltu ilman lääkärin todistusta. Vähän harmitti lopettaa edustuksessa, mutta pakko se oli tän vuoden kirjoitusten takia :( Sen verran aikaa vievää se on.

Treenien vähentyessä aloin maaliskuussa käymään Mäntsälän Vireus-kuntosalilla. Tykästyin kyseiseen saliin, koska se oli uusi, laitteita on paljon ja mikä parasta, siellä ei tarvitse pelätä nenän vartta tulevia arvostelevia katseita, koska jäsenet siellä on lähinnä vanhempia naisia ja miehiä. Ja enemmistö noistakin on niitä +40v naisia. Sali on hieman kalliimpi, kun toinen sali täällä joten ne nuoret hormoonihemmot on siellä :D

Nyt käyn 2-4kertaa viikossa salilla/ryhmäliikunnoissa ja sen lisäksi 2kertaa viikossa Cheerleading-treeneissä.

Nyt syksyn koittaessa sali sai käyttöönsä hyvät ryhmäliikuntatilat ja alkoi monipuoliset ryhmäliikunta vaihtoehdot. Liikuntamuotoina löytyy mm. Core movea, pilatesta, spinningiä, body pumppia, kuntonyrkkeilyä ja hip hop-tanssia. Itse käyn pilateksessa ja body pumpissa. Fat burningia ja kuntonyrkkeilyäkin on tullut kokeiltua. Nyrkkeilyä yritän saada mahtumaan tiistaihini, oli se sen verran kivaa :)

Bodypump on mun yks ihan ehdoton lemppari! Fiilis on mahtava, tunnilla ei tule löysäiltyä ja salillamme on tosi ihanat ohjaajat, jotka jaksaa puskea hikeä muiden kanssa. Paikat on aika hellinä aika tunnin jälkeen ja plussaa on, että painot voi päättää itse ja välillä voi ottaa vähän rennommin ja välillä pitää kunnon rääkin ja laittaa vähän enemmän painoja (niinkun mä tein tänään!)
Pilates on myös päässyt mun lemppareihin. Tunti on rentouttava, se auttaa niskan seudun särkyihin ja on oikeasti raskasta! Ei pelkkää hengittelyä, niinkuin monet luulevat. Liikkeitä tehdessä hengityksen tahtiin tulee nopeasti hiki pintaan ja jalat saa tärisemään. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan, jos paikkakunnallanne on mahdollisuus siihen :)


Tässä on mun viime viikon (vko 42) ja tän päivän liikuntapäiväkirja. viime maanantain sähly ja torstain kuntopiiri oli koulussa liikunnan kurssilla.
Viikonloppu oli vähän poikkeus, koska yleensä ollaan käyty Mikan kanssa lauantaina tai sunnuntaina salilla yhdessä, mutta nyt herran kankkusen ja mun eilisen masispäivän takia viikonlopun liikunnat jäi. Tänään käytiin kyllä yhdessä salilla aamupäivällä :)

Sunnuntaina olisi ollut Cheerleading-treenit, mutta olin vähän alla päin, niin en mennyt. Harmitti se lauantainen :s

Ruokavalio

Mun ruokavalio ei ole mikään malliesimerkki, koska olen tietyistä syistä tosi huono syömään ja välillä tulee pidettyä paaskopäiviäkin. Eilinen esimerkiksi meni kokonaan paastotessa, sen verran paljon se raskaus-kommentti mua loukkas. En vaan voi sille mitään.

Joudun toisinaan ravitsemusterapian takia pitämään ruokapäiväkirjaa ja löysin viime kuun (syyskuun) yhden päivän ruokapäiväkirjan jonka laitan tänne.

Tiistai 22.9.2009

Kuten huomaatte, on mun ruokavalio aika rappiolla. Tollanen on mun suht normi päivä, mitä syön.

Vaalean leivän oon poistanut kokonaan mun ruokavaliosta ja riisin, pastan ja perunan jätän minimiin. Kuitua hankin täysjyvämuroista, kuten Fitness, hedelmistä ja tummasta- tai täysjyväleivästä.

Proteiinia hankin yleensä maitotuotteista. Jogurtissa sitä ei ole kovin paljon, joten yritän syödä mahdollisimman usein rahkaa, jossa on proteiinia lähes tuplasti. Mulla on ns. kammo lämpimään ruokaan tän mun syömisongelman takia, joten eläinkunnan tuotteet jää aika usein syömättä :S Nyt sekin on kuitenkin vähän jo parantunut ja tulee ainakin viikonloppusin syötyä lämmintä ruokaa. Kiitos Mikan!

Herkut yritän jättää mahdollisimman vähälle ja makeanhimon iskiessä yritän tukahduttaa sen tuoreilla hedelmillä, purkki hedelmillä ja hedelmäsalaatilla, mehujäällä tai lakupötköllä. Suklaan, karkin ja sipsien syömisen oon saanut mun kalorikammolla tosi pieneksi ja jos haluan syödä karkkia, ostan yleensä pari lakua (terveellisempää ja vähäkalorisempaa kuin suklaa!) tai pussin turkinpippureita, koska niitä ei jaksa syödä paljoa ja pussi kestää kauan.

Jäätelö on mun ehdoton lemppariherkku ja sitä pystyn syömään litran putkeen. Senkin ostamista olen yrittänyt välttää, koska yleensä se menee siihen syön-oksennan-syön-oksennan - kierteeseen. En vaan voi itelleni mitään :s Jätskissä yritän tuon takia suosia mehujäätä tai sorbettia.

Nyt suuntaan suihkun kautta nukkumaan. Huomenna aikanen herätys vaikka onkin loma klo 1o olevan ravitsemusterapian takia :s

Tällänen toivepostaus tällä kertaa :)

15 kommenttia:

  1. kiitoskiitos tästä postauksesta <3 ei sillä että ottaisin esimerkkiä, mutta oli kiva posti ja jotenkin pystyin tosi paljon samaistumaan :) mulla oli jtn fiksua mielessä mutta unohtu...

    VastaaPoista
  2. lopeta toi "en vaan voi itelleni mitään". sä just voit itelles mitä tahansa, kuka muukaan voisi.

    VastaaPoista
  3. Tää oli tosi kiva postaus! Oon ite sun kanssa samaa kokoa ja itsekin aikoinani laihduttanut todella paljon, ja nykyäänkin yritän vielä laihduttaa jonkin verran joten oli kiva saada vähä lisätietoa liikunta-ja ruokailutottumiksistas. Harrastan itsekin pilatesta ja tykkään myös tositosi paljon sillä se on tosi tehokasta! Ja bodypumpin ja spinningin aloitan tammikuussa :) Haluaisinkin tietää paljonko tollainen kuntosalin/kuntokeskuksen jäsenyys maksaa siellä Mäntsälässä päin?

    VastaaPoista
  4. Olispa itellänikin rahaa käydä jollain salilla! Nyt vaan lenkkeilyyn jääny liikkuminen viime aikoina :s ja yää liikaa sipsiä menee kun viikonloppusin leffaa aina katsellaan, pitäis korvata nekin jollain. Ehkä tässä taas kohta jaksais alkaa pitämään kirjaa syömisistä niin jossain vaiheessa tulis taas parempaan kuntoon :)

    VastaaPoista
  5. "lopeta toi "en vaan voi itelleni mitään". sä just voit itelles mitä tahansa, kuka muukaan voisi."

    Anteeksi nyt vain, mutta syömishäiriö on psyykkinen juttu, joten sille harvoin voi pelkästään itse mitään. Sama asia kuin sanoisit syöpää sairastavalle, että kamoon paranna itses tuosta syövästä! Ja kuka sinä olet sanomaan muille, että lopeta se ja se?

    VastaaPoista
  6. Tosi kiva ja monipuolinen postaus! =) voi kumpa mullaki riittäis voimat ja ripeys tommosiin liikuntaharrastuksiin :)

    VastaaPoista
  7. ihan mielettömän hyvä postaus! innostit mut kokeilemaan pilatesta, kun sitä meidän salilta löytyisi mutta ei ole tullut vielä jostain syystä kokeiltua :) mutta nyt täytyy kyllä kokeilla.

    VastaaPoista
  8. saisinpa yhtä paljon intoa käydä salilla ku sä! : )

    VastaaPoista
  9. Ei noi paastopäivät kyllä oikeasti mitään auta :) Elimistö menee ihan sekaisin...

    VastaaPoista
  10. Oli kyllä ihana postaus! Ihailen sua niin paljon kun sulla on motivaatiota ja itsekuria tuollaiseen syömiseen ja liikkumiseen, mitä nyt olitkaan jo laihduttanut? 12kg?
    Näytät niin upealta jo tuollaisenaankin niin voin vaan kuvitella kuinka kaikki jätkät kuolaa sun perään kun oot sun ihanne painossa<3 Kuinka paljon painat ja kuinka pitkä edes olet? Uteliaisuuttani kyselen vain.
    En itse pukeudu yhtään samalla tavalla kuin sinä, mutta TODELLAKIN IHAILEN sun tyyliä niin paljon, osaat yhdistellä kaikkia vaatteita ja tuunata itse, näytät vielä ihan helvetin hyvältäki niissä vaikka et olisikaan langanlaihan mallin mitoissa!
    Petyn pahasti aina kun tulen katsomaan tänne sun blogiin eikä olekkaan uusia postauksia, joten kirjoitteleppa ahkerasti vaan!
    Tsemppiä kaikkeen, ♥:lla tuore blogisi seuraaja

    VastaaPoista
  11. miten jaksat liikkua noin paljon? :D

    VastaaPoista
  12. ihana tää postaus =) ps. käyn ite samaisella salilla (:

    VastaaPoista
  13. Käytkö koulu aikana kouluruokaa syömässä? jos et pärjääkkö ilman sitä koko päivän?

    VastaaPoista
  14. Olen lukenut tätä blogia aika pitkään ja on tullut esille että treenaat jonkun verran ja syöt terveellisesti. Mutta nyt jotenkin toi järkytti tai että jäin kummastelemaan miten vähän syöt ja paljon liikut. Ruokatottumukset tajuan, koska itteltäkin jää joskus kiireen takia ruoka vähälle, mutta MITEN jaksat liikkua noin paljon noin vähällä ruualla? Siis että et tuuperru sinne salin lattialle ?
    ps. blogisi on rakkautta niinkuin vaatteetkin

    VastaaPoista

kiitos kommentista!

Kaikki asialliset kommentit julkaistaan.

Theme Designed By Hello Manhattan

Copyright

Copyright Mikaela Koskela